شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
جمعه ۱۶ خرداد ۱۳۹۳ 25681 0 4

یکی از معروف‌ترین فنون بهسازی حافظه روش "پس خبا" نام دارد. این روش بدین‌منظور ابداع شده که توانایی مطالعه و به خاطر سپردن مطالب درسی را افزایش دهد.

پس‌ خبا؛ فن بهسازی حافظه

یکی از معروف‌ترین فنون بهسازی حافظه روش "پس خبا" نام دارد. این روش بدین‌منظور ابداع شده که توانایی مطالعه و به خاطر سپردن مطالب درسی را افزایش دهد. نام این روش در فارسی (پس خبا) و در انگلیسی (PQRST) نام دارد و متشکل از حرف اول نام پنج مرحله آن است: 
پیش‌خوانی،
سوال کردن،
خواندن،
به خود پس دادن،
آزمودن.
 
در مرحله اول شما مطالب فصل را پیش‌خوانی می‌کنید تا برداشتی کلی از موضوع‌ها و بخش‌های اصلی آن داشته باشید. پیش‌خوانی شامل خواندن فهرست مطالب فصل، مروری سریع بر مطالب فصل همراه با توجه ویژه به عناوین بخش‌های اصلی و فرعی آن و خواندن دقیق خلاصه مطالب در پایان فصل است. این نوع پیش‌خوانی احتمالا شما را وادار به سازمان‌دهی فصل می‌کند و این سازماندهی مطلب کار بازیابی را بسیار آسان می‌کند.
 
مراحل دوم، سوم و چهارم در هر یک از بخش‌های اصلی فصل انجام می‌شود. معمولا در یک کتاب هر فصل مرکب از چندین بخش اصلی است و شما باید مراحل سوال کردن، خواندن و به خود پس دادن را در مورد هر بخش به کار ببندید و پس از آن به مرحله بعدی بپردازید. در مرحله سوال کردن عنوان‌های اصلی و فرعی را به دقت بخوانید و آنها را به صورت سوال درآورید. 

در مرحله خواندن هر بخش را به قصد پاسخ دادن به سوالات بخوانید و در مرحله به خود پس دادن تلاش کنید اندیشه‌های اصلی آن بخش را به یاد آورید و اطلاعات را از بر بخوانید (بی‌صدا یا ترجیحا با صدای بلند) مرحله‌های سوال کردن و خواندن تقریبا به‌طور قطع شخص را وا می‌دارد هنگام رفوگردانی مطالب به بسط معنایی آن بپردازد و در مرحله به خود پس دادن مجبور می‌شود بازیابی را تمرین کند.
 
مرحله پنجم یا مرحله آزمودن پس از خواندن فصل می‌آید. شما سعی می‌کنید نکات اصلی خوانده‌های خود را به یاد آورید و بفهمید مطالب مختلف چگونه به یکدیگر پیوند می‌خورند. این مرحله بسط معنایی و تمرین اضافی برای بازیابی را بر می‌انگیزد خلاصه اینکه روش (پس خبا) بر سه اصل بهسازی حافظه استوار است. سازماندهی مطالب، بسط معنایی مطلب و تمرین بازیابی.

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

پالیندروم چیست؟
قواعد بخش پذیری بر اعداد  1 تا 20
طنز ریاضی: اثبات 5=2+2
طنز ریاضی: لطیفه های ریاضی!
زندگینامه ریاضیدانان: رویا بهشتی زواره
طنز ریاضی: اثبات 2=1
مغز و ساختار مخ
قضایای ناتمامیت گودل
پس‌ خبا؛ فن بهسازی حافظه