نويسندگان: فهيمه رنجبری، مختار ملك پور، سالار فرامرزی
چکیده پژوهش:
ﻫﺪف از ﻣﻄﺎﻟﻌﻪی ﺣﺎﺿﺮ، ﺗﻌﻴﻴﻴﻦ اﺛﺮ بخشی آﻣﻮزش مبتنی ﺑﺮﻫﻮشﻫﺎی ﭼﻨﺪﮔﺎﻧﻪ ﮔﺎردﻧﺮ ﺑﺮ ﻣﻴﺰان ﺧﻄﺎﻫﺎی اﻣﻼی داﻧﺶآﻣﻮزان ﺑﺎ ﻧﺎﺗﻮانی ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺑﻮد. روش ﭘﮋوﻫﺶ آزﻣﺎیشی و از ﻃﺮح ﭘﻴﺶآزﻣﻮن- ﭘﺲآزﻣﻮن ﺑﺎ ﮔﺮوه ﻛﻨﺘﺮل اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﺑﺪﻳﻦ ﻣﻨﻈﻮر 30 داﻧﺶآﻣﻮز دﺧﺘﺮ ﺑﺎ ﻧﺎﺗﻮانی ﻳﺎدﮔﻴﺮی اﻣﻼ ﭘﺎیه ی ﺳﻮم اﺑﺘﺪایی ﺑﻪ ﺷﻴﻮه ی ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﻴﺮی ﺗﺼﺎدفی ﭼﻨﺪ ﻣﺮﺣﻠﻪای اﻧﺘﺨﺎب و ﺑﻪ روش ﺗﺼﺎدفی در ﮔﺮوهﻫﺎی آزﻣﺎﻳﺶ (15 ﻧﻔﺮ) و ﻛﻨﺘﺮل (15 ﻧﻔﺮ)، ﮔﻤﺎرده ﺷﺪﻧﺪ. اﺑﺰارﻫﺎی ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺟﻤﻊآوری دادهﻫﺎ ﺷﺎﻣﻞ آزﻣﻮن ﻫﻮش رﻳﻮن، ﭘﺮﺳﺶﻧﺎﻣﻪ ﻫﻮشﻫﺎی ﮔﺎردﻧﺮ وآزﻣﻮن اﻣﻼ ﺑﻮد.
آﻣﻮزش ﺑﺮ روی ﮔﺮوه آزﻣﺎﻳﺶ در 12 ﺟﻠﺴﻪ اراﺋﻪ ﮔﺮدﻳﺪ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻛﻮوارﻳﺎﻧﺲ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ آﻣﻮزش مبتنی ﺑﺮﻫﻮشﻫﺎی ﭼﻨﺪﮔﺎﻧﻪ ﮔﺎردﻧﺮ ﺑﺮ ﻣﻴﺰان ﺧﻄﺎﻫﺎی اﻣﻼ داﻧﺶآﻣﻮزان ﺑﺎ ﻧﺎﺗﻮانی ﻳﺎدﮔﻴﺮی اﻣﻼ ﻣﺆﺛﺮ اﺳﺖ. اﻳﻦ ﻧﺘﺎﻳﺞ میﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻚ روش ﻣﺪاﺧﻠﻪای در ﺑﻬﺒﻮد اﺷﻜﺎﻻت اﻣﻼ در داﻧﺶآﻣﻮزان ﺑﺎ ﻧﺎﺗﻮانی ﻳﺎدﮔﻴﺮی اﻣﻼ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﮔﻴﺮد.
کليدواژگان:
هوش، هوش های گاردنر، ناتوانی يادگيری، ناتوانی يادگيری املا
:: متن کامل پژوهش، در بخش ضمیمه و نیز در لینک منبع، در دسترس می باشد.