شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
پنجشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۴ 7276 0 2

تحقیقی که در دانشکده پزشکی سن دیگو دانشگاه کالیفرنیا انجام گرفته و در مجله علوم اعصاب نیچر منتشر شده است ادعا می کند مغز با اعمال کنترل بالا به پائین روی ادراک دیداری در ناجیه بینایی قشر مخ اثر می گذارد.

تاثیر یادگیری بر ادراک مغز

تحقیقی که در دانشکده پزشکی سن دیگو دانشگاه کالیفرنیا انجام گرفته و در مجله علوم اعصاب نیچر نیز منتشر شده است ادعا می کند مغز با اعمال کنترل بالا به پائین روی ادراک دیداری در ناحیه بینایی قشر مخ اثر می گذارد. دکتر تاکاکی کومیاما استادیار علوم اعصاب این دانشگاه که این تحقیق را روی موش های آزمایشگاهی انجام داده است در این باره می گوید که مغز موش ها با اعمال کنترل بالا به پائین، آموخته های جدید را در بستری از آموخته های پیشین قرار می دهد به عبارت دیگر مغز با دخالت در امر یادگیری، تصاویر مخابره شده به قشر مخ را در شبکه های عصبی از پیش آماده شده ای هدایت می کند به این ترتیب آموخته های جدید بر بستری از آموخته های پیشین ساخته می شوند.
 
این پروسه شناختی، از افکار و دانسته های ما برای تاثیرگذاری روی احساساتمان استفاده می کند. برای مثال وقتی که یک کلمه را با حروف جا افتاده می بینیم، مغز ما به راحتی می تواند جای حروف جامانده را با استفاده از تجارب و دانسته های قبلی ما پر کند. یا وقتی چیزی را بو می کنیم خاطرات ما احساس بویایی ما را تحت تاثیر قرار می دهند و سبب می شوند که آن بو را خوب یا بد تصور کنیم. به عبارت دیگر می توان گفت افکار، آموخته ها و آنچه در گذشته یاد گرفته و تجربه کرده ایم بر احساسات آنی ما و نوع دریافت ما از حواس تاثیر می گذارند و این روندی است که مغز آن را کلید می زند.
 
یافته های این پژوهش نشان می دهد که جریان کنترل بالا به پائینی که مغز در دریافت و ادراک محرک های مختلف دارد، بر مبنای پایه و شبکه نورونی اتفاق می افتد که تا حد زیادی تعادل بین یادگیری پائین به بالا را به نفع یادگیری بالا به پائین تغییر می دهد به عبارت دیگر مغز سعی می کند یادگیری های جدید را بر مبنای آموخته های پیشین دسته بندی و باز تعریف کند به جای آنکه محرک های جدید و پیام های جدید، نحوه ادراک ما را تغییر بدهند، مغز بیشتر سعی می کند این تجارب جدید را بر اساس ساختارهای گذشته طبقه بندی کند.
 
محققان بر این باورند که این یافته جدید راه را برای درک بهتر تاثیر تجارب و آموخته های قبلی بیمارانی که به اختلالات روانی همچون شیزوفرنی مبتلا هستند و ادارک غیر طبیعی از محرک ها دارند، هموارتر می سازد.
 
:: اختصاصی گروه تدوین محتوای  آی هوش
استفاده از این مطلب و انتشار آن، با ذکر نام آی هوش و درج لینک www.ihoosh.ir بلامانع می باشد.
کلمات کلیدی

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

پالیندروم چیست؟
قواعد بخش پذیری بر اعداد  1 تا 20
طنز ریاضی: اثبات 5=2+2
طنز ریاضی: لطیفه های ریاضی!
زندگینامه ریاضیدانان: رویا بهشتی زواره
طنز ریاضی: اثبات 2=1
مغز و ساختار مخ
قضایای ناتمامیت گودل
زندگینامه بزرگان ریاضی: گوتفرید لایب نیتس