شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۴ 6712 0 3

محققان دریافته اند سبتر ژنتیکی مشترکی بین خلاقیت و بیماریهای روانی از قبیل اسکیزوفرنی و افسردگی- شیدایی وجود دار

ژن های مشترک خلاقیت و اسکیزوفرنی

بسیار شنیده ایم تعداد زیادی از هنرمندان و افرادی که نبوغ و خلاقیت بالایی داشتند، به نوعی از بیماری روانی مبتلا بوده اند یا به طور کلی زندگی نامتعادل و عجیبی داشته اند این باور عمومی محققان را بر آن داشت که تحقیقات همه جانبه و گسترده ای را در زمینه کشف رابطه بین خلاقیت و اختلالات روانی آغاز کنند. تحقیقات بسیاری در زمینه کشف رابطه بین خلاقیت و تعادل روانی انجام گرفته بود که به طور ضمنی تائید می کرد که رابطه ای بین میزان خلاقیت و احتمال بروز بیماری های روانی وجود دارد گرچه مشخص نشده بود که این رابطه چه دلایلی دارد آیا عوامل ژنتیکی در میان است یا عوامل محیطی و اجتماعی؟
 
درست است که تعریف خلاقیت برای محققان کار ساده ای نیست اما به طور کلی می توان فرد خلاق را فردی به شمار آورد که از راه های بدیع و نوآورانه برای انجام امور معمولی استفاده می کند این نوآوری معمولا حاصل فرایندهای عالی ذهنی و شناختی است که درون ذهن فرد رخ می دهد. بیماری اسکیزوفرنی و افسردگی دو قطبی نیز اختلالاتی هستند که بر فکر و احساس تاثیر می گذارند که به نوعی از دگراندیشی یا دگراحساسی در ادارک احساسی و ذهنی فرد منجر می شوند.
 
سالها باور عمومی بر این بود که خلاقیت و روان پریشی رابطه محکمی با هم دارند و وجود هنرمندان خلاق و مشهور در این زمینه همچون ویسنت ونگوگ نقاش مشهور، از مصادیق عینی این رابطه بوده اند. همچنین در سالها اخیر تحقیقاتی نیز انجام گرفت که وجود زمینه مشترکی از خلاقیت را بین  اعضای خانواده افرادی که به بیماری افسردگی دو قطبی مبتلا بوده اند کشف کردند. گرچه تا کنون مشخص نبود که این رابطه به دلیل عوامل وراثتی است یا محیطی.
 
در این تحقیق بر اساس مشخصات ژنتیکی افرادی بالغ بر 86292 نفر از جمعیت عمومی ایسلند و تحلیل نقشه ژنتیکی این افراد، مشخص شد که خلاق ترین افراد کسانی هستند که به قشری از اقشار هنرمند، بازیگر، رقصنده، موسیقی دان، نویسنده و هنرمندان تجسمی تعلق داشتند. همچنین محققان کشف کردند که احتمال ابتلا به یکی از بیماری های روان پریشی و افسردگی دو قطبی، در میان افرادی که به عنوان خلاق مشخص شده بودند به مراتب بالاتر از جمعیت کل و حتی بیماران روانی بود.
 
نتایج این تحقیق بر نقش عوامل مشترک ژنتیکی بین خلاقیت و امکان ابتلا به بیماری های روانی (روان پریشی و افسردگی-شیدایی) را تائید کرد گرچه همچنتان نقش مهم عوامل محیطی همچون زندگی در میان افرادی (یا خانواده) که زمینه بروز این بیماری ها را داشتند نیز اهمیت داشت. محققان نتیجه گرفتند افراد خلاق به سبب توانایی شان در تفکر جانبی و دگر اندیشی در زمینه های مختلف، پتانسیل درگیری با جامعه یکدست اطراف را دارند که در صورت همراه شدن با سایر عوامل محیطی و خانوادگی احتمال ابتلا به بیماری های روانی را در آنها تشدید می کند.
:: اختصاصی گروه تدوین محتوای  آی هوش
استفاده از این مطلب و انتشار آن، با ذکر نام آی هوش و درج لینک www.ihoosh.ir بلامانع می باشد.
کلمات کلیدی

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

پالیندروم چیست؟
قواعد بخش پذیری بر اعداد  1 تا 20
طنز ریاضی: اثبات 5=2+2
زندگینامه ریاضیدانان: رویا بهشتی زواره
طنز ریاضی: لطیفه های ریاضی!
مغز و ساختار مخ
قضایای ناتمامیت گودل
طنز ریاضی: اثبات 2=1
زندگینامه بزرگان ریاضی: گوتفرید لایب نیتس