شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
يکشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۴ 5624 0 3

معرفی کتاب نظریه‌های تأثیرگذار در علم ریاضیات (که شما باید بدانید)

اثر بال پروانه از دنیای ریاضی به کتاب رسید

معرفی کتاب: نظریه‌های تأثیرگذار در علم ریاضیات که شما باید بدانید

نظریه‌های تأثیرگذار در علم ریاضیات که شما باید بدانید

نام کتاب: «نظریه‌های تأثیرگذار در علم ریاضیات (که شما باید بدانید)»
نویسندگان: مارک هندرسون1. جوآن بیکر2. تونی کرلی3
دسته بندی : عمومی
مترجم: سحر عرب زاده. هدی منصوریان تفتی. دکتر مهدی خاکیان قمی
ناشر : سبزان
سال نشر: 1393
نوبت چاپ: اول
تعداد صفحات: 182
 
بررسی 33 نظریه مهم ریاضی در یک قاب
نویسندگان در این اثر به معرفی 33 نظریه حوزه ریاضیات مانند عدد «پی»، «اویلر»، «بی‌نهایت»، «اعداد موهومی»، «مستطیل‌های طلایی»، «مثلث پاسکال»، «نظریه بازی» و «مسأله رژیم غذایی» پرداخته‌اند.
 
در مقدمه کتاب به قلم نویسندگان آمده است: «ریاضیات در تصور عموم، پیکر تغییرناپذیریست از علم، که در طول زمان بر لوح‌های سنگی حک شده است، اما در حقیقت این‌گونه نیست. درست است که اصول پایه‌ای ریاضیات همچون 4=2+2 در داد و ستد‌های روزمره از دوران باستانی تاکنون بدون تغییر باقی مانده اما نظریات ریاضی، پیوسته در حال بازبینی و به‌روز شدن است.  
 
مترجمان این کتاب معتقدند که رد‌پای مجموعه سه‌ جلدی آنها در سال‌های آینده در کتاب‌های درسی کودکان دیده خواهد شد. آنها همچنین تأکید دارند که در حین مطالعه کتاب، نکته‌ای بسیار مهم جلب نظر خواهد کرد و آن نکته این است که در ابتدای گسترش دانش بشری همه چیز به نیرو‌های ناشناخته نسبت داده می‌شد، اما امروز سعی می‌شود که پیچیده‌ترین چیز‌ها یعنی حیات و خود انسان نیز با قوانین فیزیک و مدل‌ها و معادلات علمی توصیف شوند. اما نکته مهم، اعتراف اکثریت به گسترش نادانسته‌ها و ناتوانایی‌های روزافزون انسان است. ناتوانایی‌هایی که بشر با افزایش هر چه بیشتر دانش خود به عمق و گستردگی آن‌ها واقف‌تر می‌شود.
 
کاربرد ریاضیات در ارتباط با جهان پیرامون
در بخشی از کتاب درباره «کاربرد ریاضیات: ارتباط با جهان پیرامون» اشاره شده که ریاضیات به پیشبرد همه زمینه‌های علمی کمک شایانی کرده است و سایر علوم، پنجره‌های دنیای ریاضی را به سوی موضوعات جدید گشوده‌اند. به‌طور اساسی ریاضیات در قلب علم فیزیک بنا نهاده شد، رشد کرد و اکنون حضورش در علم به‌طور نسبی جوان ژنتیک روز به روز در حال پر‌رنگ‌تر شدن است.
 
مؤلفان درباره توسعه مفاهیم ریاضی: یونان باستان نیز آورده‌اند که گرچه یونانیان باستان سیستم اعداد کارآمدی در اختیار نداشتند، اما در ریاضیات درخشیدند. آن‌ها ریاضی را صرفنظر از کاربرد آن در دنیای واقعی ارتقاء بخشیدند. یکی از کشف‌های قابل توجه در ریاضیات، کشف اعداد اصم (گنگ) بود.
 
نویسندگان کتاب در ادامه مباحث درباره «نقش ریاضیات در پیشرفت زندگی انسان مدرن» نوشته‌اند: «‌در قرن بیستم و دهه اول قرن بیستم‌و‌یکم، نظریه‌های جدید ریاضی به سرعت شکل گرفت. در این میان پیدایش هندسه فرکتالی روش ارزشمندی برای مدل‌سازی پدیده‌های فیزیکی مثل تشکیل ابر‌ها را فراهم ساخت. امروزه همچنین نظریه احتمالات راه مناسبی برای محاسبه عدم قطعیت است. نخستین بار گمیلر در قرن هفدهم میلادی این نظریه را برای تحلیل بازی‌هایی که مبتنی بر شانس بود به‌کار برد. اما امروزه این نظریه به همراه نظریه آمار به هم پیوسته‌اند تا ابزاری برای توصیف طیف وسیعی از مسایل و موقعیت‌ها فراهم آورند، در حالی‌که کار گمیلر فقط بخش کوچکی از این مسایل را پوشش می‌داد.»

اثر پروانه‌ای چیست؟

«اثر پروانه‌ای4» نیز از جمله موضوعات مهمی است که در تشریح آن در کتاب آمده است : «اثر پروانه‌ای نشان می‌دهد که تغییر کوچکی در شرایط اولیه چگونه می‌تواند منجر به نتیجه‌ای کاملا متفاوت شود. فرض کنید در یکی از روز‌ها،‌ هوایی خوب و دلپذیر برای مکانی در اروپا پیش‌بینی شده باشد. حال بال زدن پروانه‌ای در جنوب آمریکا منجر به ایجاد طوفانی در آن مکان شود! چرا که بال زدن پروانه فشار هوا را به مقدار کمی تغییر داده و به‌‌طور کلی موجب به‌هم خوردن الگوی آب و هوایی شده باشد.»

 
نخستین چاپ کتاب «نظریه‌های تأثیرگذار در علم ریاضیات(که شما باید بدانید)» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 184 صفحه، به بهای 11 هزار تومان از سوی انتشارات سبزان به بازار کتاب عرضه شده است.
پی نوشت ...

1. Mark Henderson
2. Joanne Baker
3. Tony Crilly Firefly
4. Butterfly Effect
منبع
ایبنا
کلمات کلیدی

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

پالیندروم چیست؟
قواعد بخش پذیری بر اعداد  1 تا 20
طنز ریاضی: اثبات 5=2+2
طنز ریاضی: لطیفه های ریاضی!
زندگینامه ریاضیدانان: رویا بهشتی زواره
طنز ریاضی: اثبات 2=1
مغز و ساختار مخ
قضایای ناتمامیت گودل
پس‌ خبا؛ فن بهسازی حافظه