شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۲ 5022 0 2

«انسان های خلاق»، عبارتی که شاید هر روز به گوش شما بخورد و شما را به فکر یا بعضاً حسرت وادارد.

انسان های خلاق

«انسان های خلاق»، عبارتی که شاید هر روز به گوش شما بخورد و شما را به فکر یا بعضاً حسرت وادارد. به راستی آیا بعضی از انسان ها با خلاقیت ذاتی به دنیا می آیند یا در طول زندگی خود آن را کسب می کنند؟ آیا انسان های خلاق الزاماً باهوش ترند؟خلاقیت ویژگی ای است که مرتبط باهوش هیجانی انسان هاست و همان طور که می دانید هوش هیجانی اکتسابی است. اما ما چه می توانیم بکنیم تا جزو انسان های خلاق به شمار آییم؟
 
خلاقیت یعنی از مسیر همیشگی نرو!
اگر مسیری که هر روز از طریق آن به مدرسه یا محل کار می رفتید مسدود شود چه می کنید؟
اگر برای طبخ غذا یکی از اقلام مورد نیازتان را کم داشته باشید چه می شود؟
اگر یکی از وسایل برقی تان از کار بیفتد چه کار می کنید؟
...
در این صورت باز می مانید و درمانده می شوید یا مسیر جدیدی برای رسیدن به مقصود خود پیدا می کنید؟
خلاقیت یعنی برای رسیدن به یک مقصد به وسعت محدوده ذهن شما راه وجود دارد. پس این محدوده را وسیع تر کنید. سعی کنید نقشه شهر را از بالا در ذهن خود تصور کنید. بی شمار راه وجود دارد که شما می توانید از آن ها به محل کارتان برسید. امروز یکی از آن ها را امتحان کنید. نترسید! چه چیزی از دست می دهید؟ زمانی که وقت کافی دارید این موضوع را تجربه کنید. مسلماً شما در شهر گم نمی شوید و از مسیری به مقصد خود خواهید رسید.آیا این توانایی را دارید که یک نوع غذا را به روش کمی متفاوت بپزید؟ مسلماً!
 
اگر کمی در برنامه روزمره زندگی خود تغییر ایجاد کنید چه می شود؟
بعضی از ما آن قدر به روزمرگی عادت کرده ایم که گاهی از فکر تغییر هم می ترسیم یا حتی حوصله فکر کردن هم نداریم. اما بدانید همواره سخت ترین قدم همان قدم اول است. اگر قدم اول را بردارید و روی غلتک خلاقیت بیفتید از زندگی کردن به شیوه ای متفاوت لذت خواهید برد.
 
از کنار ایده هایتان آسان نگذرید!
آیا برادران «رایت» اولین افرادی بودند که اندیشه پرواز را در سر داشتند؟ شاید نه! اما آن ها اولین افرادی بودند که به تخیل خود احترام گذاشتند و آن را عملی کردند. احتمالا وقتی آن ها این رویای خود را با دیگران در میان گذاشتند، دیگران به آن ها خندیدند و فکر می کردند آن ها دیوانه شده اند. اما پس از عملی شدن رویایشان آن ها را تحسین کرده اند.
 
راستی اگر همه ما بخواهیم از مسیر همیشگی برویم که هرگز راه جدیدی کشف نمی شود!
به رویاهایتان احترام بگذارید. آن ها را بنویسید و قدری بیشتر درباره شان فکر کنید. ببینید آیا می توانید به خود آن ها نه، اما به چند قدمی شان برسید؟ قدری بیشتر جسارت داشته باشید. با خود فکر کنید اگر یک بار امتحان کنید چه چیزی از دست خواهید داد؟ حتی الامکان در مورد رویاهایتان با کسی صحبت نکنید و نگذارید کسی آن ها را به سخره بگیرد.
 
خود را به دیوارهای خانه تان محدود نکنید!
سعی کنید تجربه های اجتماعی خود را گسترش دهید. گاهی مسئولیت های جدید بپذیرید. با انسان های جدیدی ارتباط برقرار کنید و ببینید که واقعاً انسان ها چه قدر با هم متفاوت هستند. گاهی شنیدن یک جمله از یک شخص می تواند آغاز راهی متفاوت برای شما باشد.
 
شما مشکل زیاد دارید؟ خوش به حالتان!
دست و پنجه نرم کردن با مسائل و مشکلات هنر حل مسئله را به انسان می آموزد. آیا تا به حال شده در شرایط بغرنجی مثل امتحان دانشگاه، برای حل کردن یک سؤال از خود ابتکاری نشان دهید که بعدها حتی نتوانید آن را به یاد آورید؟ گذشتن از برخی مراحل زندگی سخت است اما انسان را ورزیده می سازد. شما پس از گذشت از مرحله ای سخت با افتخار بر قله پیروزی خواهید ایستاد و به همه خواهید گفت: این منم که این مسیر پرمشقت را طی کرده و این قله را فتح نموده ام.
از مشکلات نهراسید. هیچ چیز در این دنیا ماندنی نیست. روزهای روشن و شب های تاریک همه از بالای سر ما عبور خواهند کرد. اما زندگی در اصل همین حل کردن مسئله هاست و انسان های بی مشکل به شرارت دچار شده و خود برای خود مسئله می آفرینند. بنابراین اگر به مشکلاتی دچار هستند سعی کنید در بن بست استیصال متوقف نشوید، بلکه راه های بیشتر و بیشتری برای حل این مشکل طراحی کنید. شما یک انسان و اشرف مخلوقات هستید و خداوند دوست دارد شما را در این امتحان های کوچک سرافراز ببیند نه مستأصل و سردرگم! پس بدانید: «همیشه راه بهتری وجود دارد و شما آن را پیدا خواهید کرد!»
کلمات کلیدی

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

پالیندروم چیست؟
قواعد بخش پذیری بر اعداد  1 تا 20
طنز ریاضی: اثبات 5=2+2
طنز ریاضی: لطیفه های ریاضی!
زندگینامه ریاضیدانان: رویا بهشتی زواره
طنز ریاضی: اثبات 2=1
مغز و ساختار مخ
قضایای ناتمامیت گودل
زندگینامه بزرگان ریاضی: گوتفرید لایب نیتس