چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۹
سه شنبه ۸ تیر ۱۳۹۵ 2817 0 2

در دنیای معاصر، دولت‌ها درصدد بالا بردن بهره هوشی و استعدادیابی و افزایش توانایی(ability) و ظرفیت‌ها ( Cupucities) و پیشبرد اهداف از پیش تعیین شده(Determined goals) هستند.

چالش‌های آموزش و پرورش و علم ریاضی و استعدادهای تحصیلی

در دنیای معاصر، دولت‌ها درصدد بالا بردن بهره هوشی و استعدادیابی و افزایش توانایی(ability) و ظرفیت‌ها ( Cupucities) و پیشبرد اهداف از پیش تعیین شده(Determined goals) هستند. در گذشته، یعنی حدود صد سال قبل دانش‌آموزان به منزله یک گروه بدون مرز دانایی و «توانائی» در مدرسه ثبت‌نام می‌شدند و معلم در سر کلاس با انواع و اقسام بهره‌های هوشی سروکار داشت. برای مثال دانش‌آموز، هفت ساله با بهره هوشی ۱۵۰ در کنار دانش‌آموز هفت ساله با بهره هوشی ۸۰ می‌نشست و هرچه معلم می‌گفت و یا روی تخته سیاه می‌نوشت عمیقاً تکرار می‌کرد.۱
 
ولی امروز، یعنی در قرن بیست‌ویکم، والدین از طریق رادیو و تلویزیون و ماهواره و مطبوعات بسیاری از روش‌های یادگیری و توانمندسازی کودکان را فرا گرفته و با صرف وقت و حوصله(Patience) و نیز منابع مالی(Financial Resources) توانسته‌اند، کودکان خود را قبل از مدرسه به دست مهد کودک‌ها و مدارس پیش‌دبستانی سپرده و تأکید کنند که ضمن آموزش آداب و رسوم اجتماعی، به آنان «زبان انگلیسی» یا «فرانسه» یا «آلمانی» آموزش داده شود، زیرا والدین متوجه این واقعیت شده‌اند که در دنیای معاصر دانستن یک زبان خارجی، ضامن پیشرفت و موفقیت و تعالی روح و جسم کودک در حال و آینده است و تقویت مهارت در بهره هوشی تأثیر مثبت دارد.
 
علم ریاضی نیز از ضروریات زندگی بشری است و کسانیکه اعداد و ارقام و قانون احتمالات و محاسبات ساده و منطقی را خوب می‌شناسند، ذهن آنان برای پذیرش یک سلسله پیچیده سختی‌ها و دشواری‌های زندگی آماده است و در حل‌وفصل مشکلات و نارسائی‌های جامعه و امور فردی و اجتماعی آمادگی و توانمندی کامل در حد ظرفیت ذهنی خود دارد. ۲
 
در گذشته نه چندان دور، و حتی در شرایط کنونی، مدارس ما فقط ضرب و تقسیم و جمع و تفریق را به دانش‌آموزان تعلیم می‌دهند. و دانش‌آموزان، غالباً فرمول‌های ریاضی را طوطی‌وار حفظ می‌کنند و پاره‌ای از اوقات، چند فرمول مشابه را جابه‌جا نوشته و در محاسبات به غلط بکار می‌برند.
 
کلاس‌های تقویتی، تحت عناوین «تست‌های کنکور» و کلاس‌های ویژه «پانسیموتی» که دانش‌آموزان را برای یک مدت محدود در یک محل ثابت نظیر آسایشگاه، هتل یا مهمانپذیر با هزینه سرسام‌آور نگهداری کرده و با روش‌های «من درآورده» دروس ریاضی، فیزیک، و هنر و هندسه و غیره را به صورت «کپسولی» آموزش می‌دهند روش منطقی و اصولی برای پیشرفت و تعالی دانش‌آموزان نیست. زیرا که علم‌آموزی تدریجی است و منطبق با اصول و موازین کاربرد علم روان‌شناسی کوتاه مدت(Shcrt-term Memory) و حافظه بلند مدت(Long term Memory) است.
 
مطالبی که در حافظه کوتاه مدت جای می‌گیرد، هیچگاه پایدار و قابل انطباق با علم ریاضی، نیست بنابراین، علم ریاضی و منطق و آمار و احتمالات و جداول و محور مختصات و پولی گان(Polygan) و نمودار(graph) و سؤالات هوش و استعدادسنجی(Aptitude Tests) و تمرینات دوره‌ای یا روزانه و تدریجی ذهن دانش‌آموزان را برای حل مسائل آماده ساخته و بدون کمترین فشار به مغز پاسخ درست را بدست ‌آورند.۳
زیرنویس...

 
۱ـ رجوع شود به کتاب پایه‌های روانشناسی دکتر حسن صفوی، تهران ۱۳۵۱
۲ـ ر.ک کتاب ریاضیات (۴) گام‌به‌گام، تألیف احمد نجاتی
۳ـ هوش برتر، تقویت استعداد تحصیلی، خسرو کبیری، انتشارات شباهنگ

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تحولات تاریخی دانش ریاضی
کیو ئی‌ دی چیست؟
معرفی کتاب: فرآیند نگاره‌گری کودکان ایرانی از دیدگاه روانشناسی
تقویت تمرکز با غذاها
چگونه از آشفتگی کلاس جلوگیری کنم؟
اگر تیزهوشی شناسایی نشود...
هوش های چند گانه در کلاس درس
دستاوردهای محک، مرهون همت نیکوکاران
من دیوانه نیستم!