يکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
چهارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۴ 10771 0 2

خانه ریاضیات استان اصفهان که یکی از مراکز عمده علمی در شهر اصفهان است پس از وقفه‌ای نسبتا طولانی آغاز بکار کرد.

پس از دوسال و نیم تعطیلی؛

چرتکه خانه ریاضیات اصفهان به کار افتاد

خانه ریاضیات استان اصفهان که یکی از مراکز عمده علمی در شهر اصفهان است پس از وقفه‌ای نسبتا طولانی آغاز بکار کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، روز چهارشنبه چهارم آذرماه جلسه هیئت امنا خانه ریاضیات اصفهان پس از حدود دو سال و نیم تعطیلی و یا فعالیت نیم بند، با حضور مهدی جمالی‌نژاد شهردار اصفهان و رئیس هیئت امنا خانه ریاضیات اصفهان و سایر اعضاء هیئت امنا در محل خانه ریاضیات اصفهان تشکیل شد.

در این جلسه گزارشی از فعالیت‌های یک سال گذشته خانه ریاضیات اصفهان به اطلاع حضار رسانده شد، که بسیار مورد توجه قرار گرفت. علاوه بر آن نسبت به مسائل خانه ریاضیات اصفهان بحث و تبادل نظر شد و تصمیماتی ارائه گردید. در این جلسه بر استقلال خانه ریاضیات و مساعدت شهرداری از خانه تاکید شد. مساله ساخت بال سوم خانه با تایید نقشه آن توسط شورای علمی اجرایی خانه ریاضیات اصفهان مورد تاکید قرارگرفت.

تصویب هزینه های سال قبل و نیز تصویب برنامه و بودجه پیشنهادی سال آتی، لزوم دعوت از شهردار منطقه 6 و نمایندگان شورای اسلامی شهر جهت حضور در جلسات هیات امنا، برگزاری مرتب هیات امنای خانه، تشکیلات جدید خانه با هدف جذب جوانان و شورای علمی اجرایی جدید خانه از مصوبات دیگر این جلسه بود.

شهردار اصفهان با اشاره به لزوم توجه به علوم پایه در اصفهان، خواستار سرعت گیری فعالیت های این خانه علمی شد و گفت:خانه ریاضیات می تواند در زمینه توسعه علم در شهر اصفهان تاثیر بسزایی داشته باشد. مهدی جمالی نژاد ادامه داد: اکنون بسیاری از رتبه های زیر یکصد کنکور سراسری دانشگاه ها متعلق به دانش آموزان اصفهانی است و باید این روال حفظ و تقویت شود و می توان مبنای تقویت آن را در این خانه ها جستجو کرد.

وی تصریح کرد:علوم پایه به ویژه ریاضیات از قدیم الایام در اصفهان جایگاه خاص و ویژه ای داشته و بسیاری از دانشمندان علوم ریاضی کشور متعلق به این دیار هستند و باید این روال حفظ شود. گفتنی است؛ خانه ریاضیات اصفهان نخستین خانه ریاضیات ایران و جهان است که به دنبال تشکیل ستاد ملی سال جهانی ریاضیات و با کمک شهرداری اصفهان در این شهر علم‌دوست و تاریخی و با همت عده‌ای علاقه‌مند به علوم ریاضی، آموزش و جوانان در سال ۱۳۷۷ آغاز به کار نموده است. 

کمیسیون بین‌المللی آموزش ریاضی(ICMI) و اتحادیه بین‌المللی ریاضی( IMU) پیشنهاد اعلام سال جهانی ریاضیات را برای سال ۲۰۰۰ عنوان نمودند که مورد تأیید یونسکو قرار گرفت و در سال ۱۹۹۳ این مسئله رسماً اعلام گردید. در حاشیه بیست و پنجمین کنفرانس ریاضی کشور که دانشگاه صنعتی شریف برگزار گردید، مسئله فعالیت ایران در زمینه توسعه دانش ریاضی و تلاش در جهت عمومی‌سازی علم ریاضی در ایران به این مناسبت مطرح شد. تا این که سرانجام در ملاقات‌های مسئول کمیته علمی نخستین کنفرانس آموزش ریاضی ایران با استاد احمد بیرشک مسئله تشکیل ستاد ملی سال جهانی ریاضیات مطرح که پیشنهاد استاد احمد بیرشک در این راستا، مورد تأیید وزیر آموزش و پرورش و معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری قرار گرفت. سرانجام ستاد ملی سال جهانی ریاضیات به ریاست رئیس جمهور و با دبیری وزارت فرهنگ و آموزش عالی، طرح خانه ریاضیات را به عنوان  یکی از طرح‌های اجرایی خود به تصویب رساند.

نخستین خانه ریاضیات طی موافقت نامه‌ای که بین شهرداری اصفهان و معاونت پژوهشی وزارت فرهنگ و آموزش عالی و با موافقت استاندار وقت صورت گرفت، در این شهر تاریخی شکل گرفت.

خانه ریاضیات استان یکی از مراکز علمی است که در بالابردن سطح علمی دانش آموزان اصفهانی نقش اساسی داشته است. برگزاری جلسات مداوم و آماده سازی دانش آموان برای شرکت در المپیادهای علمی از جمله فعالیت های مستمر این مرکز بوده است. تعطیلی این مرکز علمی بیشک تاثیری در کاهش بار علمی ریاضی در استان خواهد داشت به همین جهت شهرداری اصفهان لزوم آغاز بکار خانه ریاضیات را اساسی دانست.
سایر اخبار و تازه های پیشنهادی آی هوش:

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین خبرهای امروز

تشخیص هوش افراد از روی چهره
معادله
بازگشت تيم المپياد رياضی دانش آموزی به کشور
بزرگترین روبیک دنیا طراحی شد
گزارش تصویری از یکی از مراسم یادبود مریم میرزاخانی در تهران
زهرا گویا: تبلیغ منفی از مشکلات درس ریاضیات است
پیوند ژنتیکی بین بیش‌فعالی و زبان
رابطه
دختر بچه‌ای ۳ ساله دارای