شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
جمعه ۶ مهر ۱۳۹۷ 3776 0 1

دو خواهر ایرانی، از محققان دانشگاه "آوکلند"، یک مدل "هوش مصنوعی" ساخته‌اند که می‌تواند تصمیمات انسان را پیش‌بینی کند.

دو محقق ایرانی دانشگاه اوکلند ابداع کردند

پیش‌بینی تصمیمات افراد با کمک هوش مصنوعی

دو خواهر ایرانی که از محققان دانشگاه "آوکلند" (Auckland) هستند، یک مدل "هوش مصنوعی" ساخته‌اند که می‌تواند تصمیمات انسان را پیش‌بینی کند. به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس‌آلرت، محققان ایرانی دانشگاه" آوکلند" (Auckland) یک مدل "هوش مصنوعی" ساخته‌اند که می‌تواند انتخاب یک فرد را پیش‌بینی کند.
 
این مدل مبتنی بر نوع جدیدی از تحقیقات "هوش مصنوعی" و شبکه عصبی است که با بهره گیری از یک سیستم "یادگیری ماشین بر اساس نحوه یادگیری و تشخیص الگوها در مغز کار می‌کند.
 
تیمی از "موسسه تحقیقات و مهندسی علوم" (KEDRI) دانشگاه آوکلند متشکل از دو خواهر ایرانی این پروژه را پیش برده‌اند. مریم و زهره غلامی دانشجویان دکتری دانشگاه آوکلند هستند که مدل نامبرده را طراحی کرده‌اند. سرپرست پروژه "نیکلا کاسابو" و "الکس سومیچ" از اساتید دانشگاه "ناتینگهام" بوده‌اند. در آزمایش این پروژه، ۲۰ شرکت‌کننده، ویدئویی از لوگوهای مختلف نوشیدنی‌های گوناگون را تماشا کردند.
 
اطلاعات مغزی افراد در حین تماشای ویدئو با استفاده از هدست "نوارمغزی" به ثبت رسید و اطلاعات دریافت‌شده با الگوریتم‌های مشخصی هماهنگ‌سازی شد. در این الگوریتم‌ها الگوهای مغزی شرکت‌کنندگان طبقه‌بندی و تعریف شده بود.
 
مدل ساخته شده توسط خواهران غلامی قادر به پیش‌بینی نوشیدنی انتخابی شرکت‌کنندگان به مدت ۰.۲ ثانیه زودتر از مشاهده آن بود. این مدل همچنین تفاوت‌های میان لوگوهای مختلف که برای شرکت‌کنندگان آشنا بود و آنهایی آشنا نبود را تشخیص دهد.  
 
مریم غلامی که تخصصش در حوزه "یادگیری ماشینی" است می‌گوید، عملکرد الگوریتم‌های مدل، شگفت‌انگیز است. زهره غلامی مسئول بررسی عناصر روانشناسی کار اظهار کرد، تنها ۱۰ درصد از تصمیمات افراد به صورت آگاهانه گرفته می‌شود و 90 درصد باقی‌مانده نیز ناخودآگاه است و بر اساس تجربیات، گذشته، ژنتیک و معیارهای دیگر اتخاذ می‌شود. این دو محقق ایرانی معتقدند که مدل ساخته شده توسط آن‌ها می‌تواند بسیار موثر باشد.
 
از کاربردهای مدل ساخت آن‌ها می‌توان به استفاده از آن در "بازاریابی عصبی"، "مطالعات شناختی" و "شناسایی مجرمان" اشاره کرد.
 
بازاریابی عصبی عبارت است از کاربرد ابزار، دست‌آوردها و آزمون‌های برآمده از رشته‌های علمی روان‌شناسی و علوم مغز و اعصاب و عصب‌شناسی به منظور اندازه‌گیری و سنجش واکنش‌های زیستی در مواجهه با محرک‌های بازاریابی. علاوه بر آن، ترجیح انسان‌ها در انتخاب‌های گوناگون نیز با استفاده از این مدل میسر خواهد شد.
کلمات کلیدی

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین خبرهای امروز

تأثیر یادگیری زبان دوم در تقویت قدرت مغز
معادله
تشخیص هوش افراد از روی چهره
تبریک رییس انجمن ریاضی ایران به پروفسور میرزاخانی
خانه ریاضیات انزلی نشان شایستگی طرح ترویج ریاضیات کشور را دریافت کرد
ریاضی کتاب‌خوان‌ها بهتر است
ردیابی یک سلول واحد در بدن به کمک ریاضیات امکان پذیر شد
تجليل از پروفسور برجسته رياضی در رشت
چگونه ریاضیات را آموزش دهیم؟