شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
سه شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ 4540 0 5

والدینی که اضطراب ریاضی دارند در دوران تحصیل خود در مدرسه با یادگیری ریاضی مشکل داشته اند اما اضطراب ریاضی آنها بیشتر زمانی خود را نشان می دهد که این والدین درگیر تکالیف ریاضی فرزندان خود می شوند.

اثر منفی اضطراب والدین بر نمرات ریاضی فرزندان

گروه محققان دانشگاه شیکاگو دریافته اند که والدینی که اضطراب ریاضی دارند در دوران تحصیل خود در مدرسه با یادگیری ریاضی مشکل داشته اند اما اضطراب ریاضی آنها بیشتر زمانی خود را نشان می دهد که این والدین درگیر تکالیف ریاضی فرزندان خود می شوند. یک تحقیق جدید در مورد اثر اضطراب ریاضی والدین بر موفقیت یا اضطراب ریاضی فرزندان در مجله علم روان شناسی منتشر شده است. در پژوهش دیگری که توسط این گروه منتشر شده بود نتایج حاکی از آن بود که معلمانی که خودشان نسبت به ریاضی ترس و اضطراب دارند، موفقیت کمتری در آموزش صحیح ریاضی به دانش آموزان دارند. در تحقیق جدید، پژ<هشگران به تاثیر اضطراب والدین بر موفقیت تحصیلی فرزندان در درس ریاضی تمرکز کرده اند و متوجه شدها ند احساسات والدین نسبت به ریاضی تا حد زیادی بر نگرش و احساس کودکان نسبت به درس ریاضی اثر گذار است.
 
پروفسور بیلوک از دست اندکاران این پژ<هش در این باره می گوید: "ما اغلب فراموش می کنیم که والدین چه تاثیر مهمی بر موفقیت تحصیلی فرزندان دارند. احساسات والدین نسبت به یک زمینه درسی می تواند بر نگرش و احساس فرزندان نسبت به آن مقوله اثر مستقیمی داشته باشد. برای مثال وقتی یکی از والدین با مواجه شدن با تکالیف درس ریاضی می گوید:من از ریاضی متنفرم"، همین یک جمله او اثر منفی زیادی بر اعتماد به نفس و خوداتکایی فرزندش کذاشته و در او احساس عدم اطمینان به خود در یادگیری ریاضی را به وجود می آورد. والدینی که اضطراب ریاضی دارند کمتر می توانند به طور موثری مفاهیم ریاضی را برای فرزندانشان توضیح دهند و زمانیکه کودکان سوال یا اشکالی در فهم مطالب یا حل تمرینات ریاضی دارند، نمی توانند به طور موثر و خلاقی به آنها آموزش دهند. 
 
در این تحقیق حدود 138 دانش آموز کلاس دوم به همراه والدینشان شرکت داشتند. کودکان قبلا از نظر موفقیت در درس ریاضی و میزان اضطراب ریاضی در آغاز و پایان سال تحصیلی مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفته بودند. تیم تحقیق برای کنترل و کسب اطمینان از نتایج تحقیق، یک متغیر کنترل نیز اضافه کرده بود به این ترتیب علاوه بر موفقیت دانش آموزان در درس ریاضی، موفقیت آنها در درس خواندن نیز مورد بررسی قرار گرفته بود (که ارتباطی با اضطراب ریاضی والدین ندارد).
 
والدین این دانش آموزان نیز پرسشنامه ای را در مورد نگرانی و احساس اضطرابشان نسبت به درس ریاضی و اینکه تا چه میزان در یادگیری ریاضی به فرزندانشان در منزل کمک می کنند تکمیل کردند. محققان باور داشتند که احتمالا نقش اضطراب ریاضی والدین بر اضطراب ریاضی فرزندان بیش از عوامل ژنتیکی موثر است.
 
محققان در این باره می گویند که گر چه ممکن است اضطراب ریاضی پایه ژنتیکی نیز داشته باشد اما بدون شک رفتار و نگرش والدین به درس ریاضی، بر نگرش و علاقه کودکان به ریاضی موثر است. نتایج این پژوهش اهمیت بازآموزی و تغییر نگرش والدین نسبت به ریاضی را مورد تاکید قرار می دهد به عبارت دیگر اگر آموزشگران بخواهند نمرات دانش آموزان را دردرس ریاضی بالا ببرند، نیاز است که همزمان با والدین آنها نیز در مورددرس ریاضی صحبت کنند و از طریق ابزهار کمک آموزشی ، نرم افزارها و بازی های آموزشی، نگرش و احساسات آنها را نسبت به درس ریاضی متعادل کنند زیرا عملکرد بسیاری از کودکان در درس ریاضی تابعی است از نگرش و احسحسات والدین آنها نسبت به ریاضی.
پی نوشت ...

1. Prof. Beilock
:: اختصاصی گروه تدوین محتوای  آی هوش
استفاده از این مطلب و انتشار آن، با ذکر نام آی هوش و درج لینک www.ihoosh.ir بلامانع می باشد.
کلمات کلیدی

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

پالیندروم چیست؟
قواعد بخش پذیری بر اعداد  1 تا 20
زندگینامه ریاضیدانان: رویا بهشتی زواره
طنز ریاضی: اثبات 5=2+2
مغز و ساختار مخ
طنز ریاضی: لطیفه های ریاضی!
طنز ریاضی: اثبات 2=1
زندگینامه بزرگان ریاضی: سرینیواسا رامانوجان
پس‌ خبا؛ فن بهسازی حافظه