شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ 3198 0 2

افرادی که عادت به مطالعه الکترونیک دارند در مقایسه با افرادی که مطالعه را از روی کتاب انجام می دهند، دیرتر به خواب می روند و ساعت بدن آنها نیز چند ساعتی به عقب می رود و به این ترتیب صبح روز بعد نیز از میزان هوشیاری و تمرکز آنها کاسته می شود.

اختلال خواب نتیجۀ نمایشگرهای الکترونیک

دکتر آن ماری چانگ، استادیار علوم اعصاب در بخش اختلالات خواب BWH نتایج تحقیقات تیم پژوهش خود را در این زمینه این طور بیان می کند که ریتم طبیعی بدن تحت تاثیر اشعه با موج کوتاه که از دستگاه های دیجیتال امروزی صادر می شود و به نور آبی معروف است، دچار آسیب می شود. معمولا افرادی که عادت به مطالعه الکترونیک دارند در مقایسه با افرادی که مطالعه را از روی کتاب انجام می دهند، دیرتر به خواب می روند و ساعت بدن آنها نیز چند ساعتی به عقب می رود و به این ترتیب صبح روز بعد نیز از میزان هوشیاری و تمرکز آنها کاسته می شود.
 
در تحقیقات گذشته ثابت شده بود که نور آبی با تاثیر گذاری روی هورمون ملاتونین، ساعت بدن را تغییر داده و موجب افزایش زمان بیداری می شود اما اطلاعات کمی در مورد تاثیر این نور روی خواب وجود داشت. اما تحقیقات جدید نشان مید هد که اشعه آبی رنگ بر روی بدن اثرات آسییب زایی را ایجاد می کند و با ایجاد اختلال در ساعات بدن، ریتم خواب و بیداری طبیعی را بهم می زند. از همین رو استفاده از دستگاه های مانیتور دار شب هنگام و درست پیش از خواب، این تاثیر را افزایش داده و موجب بروز اختلالات خواب می شوند.
 
در این تحقیق به مدت دو هفته، 12 آزمودنی به مدت چهار ساعت قبل از خواب مشغول به مطالعه کتونی از روی آی پد خود می شدند. برای در نظر گرفتن تمام احتمالات موجود، آزمایش به صوورت های مختلف انجام می شد در نوبت بعدی آژمودنی ها همین زمان را به مطالعه کتاب کاغذی مشغول می شدند. در نوبت دیگر نیمی از ساعات مطالعه شبانه را به مطالعه الکترونکی و سپس مطالعه کاغذی و در نوبت بعدی نیمه نخست را به مطالعه کاغذی و نیمه دوم را به مطالعه الکترونیک اختصاص دادند.
 
نتایج آزمایش نشان داد در افرادی که به طور متوالی مطالعه الکترونیک داشتند، میزان ترشح ملاتونین کاهش چشمگیری داشت باید توجه داشته باشیم که ملاتونین به طور طبیعی در بدن افراد عادی در شب هنگام ترشح بیشتری می یابد و یکی از موجبات خواب آلودگی و میل به خوابیدن را فراهم می کند اما نور آبی ساطع از صفحه نمایشگر این دستگاه ها مانع از ترشح ملاتونین شده و ساعت خواب را به عقب می اندازد. به این ترتیب افرادی که به مطالعه الکترونیک می پردازند شب، دیرتر به خواب می روند اما در عوض صبح روز بعد، خواب آلوده تر بوده و هوشیاری کمتری دارند. این آزمایش در انواع صفحه های نمایشگر که برای مطالعه الکترونیک مورد استفاده قرار می گیرند تکرار شد از جمله، تلفن همراه، لپ تاپ، مانیتورهای ال ای دی و هر صفحه دیگری که از نور آبی برخوردار بود در تمام وارد نتیجه آزمایش مشابه بود.
 
در طی 50 سال گذشته که صفحات نمایشگر به زندگی روزمره انسان پا گذاشتند زندگی انسان ها به طور محسوسی تغییر یافته است به خصوص که به سبب افزایش تنوع این دستگاه ها امروزه تقریبا تمام اقشار مردم صرف نظر از سن و سال به نحوی از یک یا چند مورد از صفحات نمایشگر به طور بنلند مدت استفاده می کنند. به این ترتیب نیاز است توجه خاصی را به اثرات استفاده از چنین دستگاه هایی بر سلامت جسم و روان مخاطبین مبذول داشت به خصوص در مورد کودکان که ساعات زیادی را جلوی صفحات نمایشگر مختلف می گذرانند و در معرض بروز اختلالات و حتی بیماریهای متعددی در طولانی مدت قرار دارند.
:: اختصاصی گروه تدوین محتوای  آی هوش
استفاده از این مطلب و انتشار آن، با ذکر نام آی هوش و درج لینک www.ihoosh.ir بلامانع می باشد.
کلمات کلیدی

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

پالیندروم چیست؟
قواعد بخش پذیری بر اعداد  1 تا 20
طنز ریاضی: اثبات 5=2+2
طنز ریاضی: لطیفه های ریاضی!
زندگینامه ریاضیدانان: رویا بهشتی زواره
طنز ریاضی: اثبات 2=1
مغز و ساختار مخ
قضایای ناتمامیت گودل
زندگینامه بزرگان ریاضی: گوتفرید لایب نیتس