شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ 4358 0 2

استفاده از وسایل الکترونیک و تماشای بیش از حد به ابزار دیجیتال، از توانایی درک احساسات توسط کودکان کم می کند

فناوری های دیجیتال هوش عاطفی کودکان را پائین می آورند

عکس از npr

محققان دانشکده روان شناسی UCLA مطالعاتی را درباره تاثیر تماشای صفحات فناوری های دیجیتال بر روی جوانب مختلف زندگی و رشد کودکان و نوجوانان آغاز کرده اند. در یکی از این مجموعه پژوهش ها محققان، گروهی از دانش آموزان پایه ششم را از نظر هوش عاطفی و به ویژه امکان درک احساسات از روی چهره افراد مورد بررسی قرار دادند. نتایج این تحقیق نشان داد کودکانی که بیش از حد چشم به صفحه مانیتور می دوزند، کمتر از کودکان دیگر توانایی چهره خوانی و درک احساسات دیگران از روی صورتشان را دارند.
 
در این پژوهش حدود 54 نفر از دانش آموزان پایه ششم به یک کمپ 5 روزه در اطراف شهر لوس آنجلس فرستاده شدند و در این سفر تفریحی اجازه نداشتند هیچ یک از دستگاه های الکترونیک و دیجیتال خود را همراه داشته باشند گرچه اجرای این قانون در روزهای اول چالش هایی را ایجاد کرده بود و دانش آموزانی که عادت به استفاده مداوم از این وسایل را داشتند به سختی با این قانون کنار می آمدند ولی به هر ترتیب توانستند 5 روز را بدون دسترسی به دستگاه های دیجیتال سپری کنند. در همین زمان گروه شاهد با همین تعداد دانش آموز، با روش قبلی به مدرسه می رفتند و ساعات زیادی را صرف نگاه کردن به صفحه این دستگاه ها می نمودند.
 
محققان از این دانش آموزان خواستند در روز اول در یک آزمون تشخیص احساس افراد از روی تصاویر شرکت کنند در این آزمون از چهره افراد در حالات و احساسات گوناگون عکس گرفته شده بود و دانش آموزان باید با نگاه کردن به تصویر احساس او را حدس می زدند. این آزمون در روز آخر کمپ تفریحی هم تکرار شد. نتایج نشان داد که دانش آموزان در روز نخست به طور متوسط 14.02% غلط داشتند در حالی که در روز پنجم، تعداد اشتباهات آنها به 9.4% رسیده بود این در حالی بود که نتایج آزمایش از گروه شاهد (افرادی که همچنان در مدرسه از دستگاه های دیجیتال استفاده می کردند) پیشرفتی را این آزمون نشان نمی داد. این آزمون برای هر دو جنس دختر و پسر تکرار شد و نتایج مشابهی به دست آمد.
 
محققان به این نتیجه رسیدند که استفاده از وسایل الکترونیک و تماشای بیش از حد به ابزار دیجیتال، از توانایی درک احساسات توسط کودکان کم می کند این در حالی است که کودکان نیز مانند سایرین احساسات و افکار یکدیگر را بیشتر از روی روابط چهره به چهره و مستقیم می آموزند و نه از نگاه کردن به صفحه مانیتور.
 
این تحقیق یکی از مجموعه تحقیقات وسیع در زمینه اثرات منفی استفاده بیش از حد از وسایل دیجیتال و فناوری های هوشمند دارای صفحه نمایشگر است که امروزه کودکان و نوجوانان را غرق در دنیای خود نموده است و هشداری است بر اینکه ممکن است این فناوری ها اثرات جانبی منفی نیز بر رشد عاطفی، اجتماعی و شناختی کودکان داشته باشد و بهتر است تمهیداتی را برای محدود کردن ساعات استفاده از این وسایل در طول روز اندیشید.
:: اختصاصی گروه تدوین محتوای  آی هوش
استفاده از این مطلب و انتشار آن، با ذکر نام آی هوش و درج لینک www.ihoosh.ir بلامانع می باشد.
منبع
UCLA
کلمات کلیدی

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

پالیندروم چیست؟
قواعد بخش پذیری بر اعداد  1 تا 20
طنز ریاضی: اثبات 5=2+2
طنز ریاضی: لطیفه های ریاضی!
زندگینامه ریاضیدانان: رویا بهشتی زواره
طنز ریاضی: اثبات 2=1
مغز و ساختار مخ
زندگینامه بزرگان ریاضی: گوتفرید لایب نیتس
قضایای ناتمامیت گودل