سه شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۳
سه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳ 8870 1 4

کودکانی که از طریق نگاه کردن و دیدن می آموزند، در دسته یادگیرندگان دیداری قرار می گیرند

یادگیری در کودکان با هوش دیداری

آیا کودک شما برای تجسم چیزی، از دستهایش استفاده می کند؟ آیا او چهره ها را بهتر از نام ها به خاطر می آورد؟ آیا استعداد خوبی در نقاشی و طراحی دارد؟ تمام این ها نشانی از آن است که کودک شما هوش دیداری بالا و سبک یادگیری تجسمی دارد. به طور کلی می توان سه سبک یادگیری متفاوت بر اساس حواس پنجگانه تعریف کرد: سبک دیداری، شنیداری و حرکتی. کودکانی که از طریق نگاه کردن و دیدن می آموزند، در دسته یادگیرندگان دیداری قرار می گیرند. گلوریا موسکویتز-سویت1، روان شناس بالینی یادگیرندگان دیداری را این طور تعریف می کند "کسانی که برای یاد گرفتن به نگاه کردن وابسته هستند.". او چند مشخصه کودکانی که سبک یادگیری دیداری دارند را فهرست می کند:

-    حساسیت زیادی به رنگ دارند. این کودکان نسبت به تشخیص و استفاده از رنگ ها از توانایی بالایی برخوردار هستند.
-    برای یادگرفتن نیاز دارند به چهره معلم، مستقمیا نگاه کنند در غیر این صورت تمرکز خود را از دست می دهند.
-    برای به خاطر سپردن، یادداشت برداری می کنند.
-    هنگام صحبت کردن از دست های خود استفاده می کنند.
-    به سرعت با کوچکترین صدایی، حواسشان پرت می شود و تمرکز خود را از دست می دهند.
-    تصاویر را به خوبی در ذهنشان نگه داری می کنند. این کودکان متن درسی را به طور کامل در ذهن خود حفظ می کنند (برای مثال یک پاراگراف کامل از یک صفحه درسی را در ذهن خود ضبط می کنند)
-    اغلب در درک و یادگیری واژگان با دشواری مواجه می شوند حتی برخی اوقات چندان متوجه معنای شوخی و لطیفه ها نمی شوند.
-    جزئیات را به طور کامل به یاد می سپارند. این افراد قادرند تمام جزئیاتی که سایرین ممکن است متوجه نشوند، را دیده و به خاطر سپارند. تفاوت ها و شباهت ها را بسیار خوب متوجه می شوند.
 
برای کمک به تقویت توانایی های دیداری این کودکان، موسکویتز-سویت، این روش ها را به والدین و معلمان پیشنهاد می کند: 
-    هر زمان نیاز بود، از نوشتن و کشیدن برای یاد دادن مطالب مختلف به او استفاده کنید. 

-    به او یادآوری کنید که مطلب آموخته شده را روی کاغذ بیاورد، بنویسد یا طرحی از آن بکشد.

-    از نمودارها، جداول و اشکال برای آموختن مطالب درسی کمک بگیرید. در این صورت کودکانی که سبک یادگیری دیداری دارند، بهتر می توانند با درس ارتباط برقرار کنند. این کودکان از سخنرانی و ارتباط کلامی، زود خسته می شوند و دچار حواسپرتی می شوند بنابراین استفاده از تصاویر به ایجاد تمرکز بیشتر کمک می کند.

-    از مداد رنگی و ماژیک برای خط کشیدن زیر نکات مهم درس استفاده کنید. به کودک کمک کنید مطالب مهم درس را با رنگ متفاوتی مشخص کند در این صورت بهتر به خاطر خواهد سپرد.

-    از رنگ های مختلف برای جدا کردن اشیاء مختلف استفاده کنید. برای مثال از یک جعبه قرمز بزرگ برای جا دادن تمام اسباب بازی های قرمزش استفاده کنید. یا به او برچسب های رنگی برای جدا کردن وسایل یا مدادهایش بدهید.

-    برای مطالعه و درس خواندن، مکان آرام و دنجی برایش اختصاص دهید.

به گفته موسکویتز-سویت سبک های یادگیری کودکان همانند رنگ های رنگین کمان متفاوت هستند. و هر کودک سبک و سیاق خودش را برای یادگیری دارد اما کلیدهای رفتاری کوچکی، به شما نشان خواهدد اد که کودک شما چه سبک یادگیری منحصر به فردی دارند و برای تقویت توانایی هایش چه باید بکنید.
ادامه مطلب ...

1. Gloria Moskowitz-Sweet
 
 
منبع:
Douglass Fliess, Sue. (2009). What It Means to Be a Visual Learner. Education.com
:: اختصاصی گروه تدوین محتوای  آی هوش
استفاده از این مطلب و انتشار آن، با ذکر نام آی هوش و درج لینک www.ihoosh.ir بلامانع می باشد.

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 
  1. گمنام چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ --- ۱۳:۵۸:۰۹

    سلامم با اجازه کپی کردیم.

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

قواعد بخش پذیری بر اعداد  1 تا 20
زندگینامه بزرگان روان شناسی: آبراهام مازلو
منظور از مدارس هوشمند چیست؟
اعداد بزرگ
نگاهی گذرا بر تاریخچه ی اُوتیسم
زندگینامه ریاضیدانان: رویا بهشتی زواره
طنز ریاضی: اثبات 5=2+2
انواع یادگیری
از تفکر عمودی تا تفکر جانبی