دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰
دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ 464 0 1

این کتاب از سوی انتشارات هوش ناب منتشر شده است. مخاطبان این کتاب: – دانشجویان، اساتید و متخصصان رشته‌های جامعه‌شناسی، علوم تربیتی و فلسفه تعلیم و تربیت – معلمان، مشاوران مدارس، مدیران، سیاستگذاران آموزشی و کلیه علاقمندان این حوزه

کتاب جامعه‌شناسی آموزش و پرورش: مباحث نظری، پژوهشی و کاربردی

جامعه‌شناسی آموزش و پرورش از جمله حوزه‌های مهم در علوم اجتماعی و علوم تربیتی است و تعلیم و تربیت را در بستر روابط و ساختارهای اجتماعی بررسی می‌کند. جامعه‌شناسی آموزش و پرورش به نقش مدرسه و نظام آموزشی در برساخت اجتماعی کودک و مفهوم کودکی می‌پردازد و تاثیر عواملی همچون طبقه و پایگاه اجتماعی- اقتصادی، جنسیت و نژاد را در موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان می‌سنجد. همچنین به این سوال پاسخ می‌دهد که آیا کودکان را باید بر حسب هوش و استعداد از هم تفکیک کرد و در برنامه‌های درسی متفاوت جای داد یا اینکه عدالت آموزشی ایجاب می‌کند همه کودکان از شرایط برابر تحصیلی و آموزشی برخوردار باشند؟

جامعه‌شناسی آموزش و پرورش، همچنین به بررسی نقش اجتماعی مدارس از جمله در کنترل و جامعه‌پذیر کردن کودکان می‌پردازد و از منظر نظریات خرد و کلان جامعه‌شناختی، نقش تحصیلات را در تولید سرمایه انسانی، تحرک اجتماعی و کاهش یا افزایش نابرابری در جوامع امروز، بررسی می‌نماید.

کتاب حاضر، ویرایش دوم از کتاب جامعه‌شناسی آموزش و پرورش، اثر «توماس برونسکی» و «نسیما حسن» است که در سال ۲۰۲۰ منتشر شده، جدیدترین مباحث و موضوعات را از منظر نظری، پژوهشی و کاربردی گرد آورده است که مطالعه آن را برای دانشجویان، اساتید و متخصصان رشته‌های جامعه‌شناسی، علوم تربیتی و فلسفه تعلیم و تربیت، ارزشمند می‌کند. مخاطبان دیگر این اثر، معلمان، مشاوران مدارس، مدیران، سیاستگذاران آموزشی و کلیه علاقمندان این حوزه هستند.

 

شناسنامه کتاب:
عنوان کتاب: جامعه‌شناسی آموزش و پرورش: مباحث نظری، پژوهشی و کاربردی (ویرایش دوم، ۲۰۲۰)
نویسندگان: توماس برونسکی، نسیما حسن
مترجم: نوگل روحانی
طراح جلد: امیرمسعود سجادی
مشخصات نشر: انتشارات هوش ناب
قطع کتاب: قطع وزیری: ۲۳×۱۷
شابک: ۹۷۸-۶۲۲-۹۸۲۹۳-۳-۲
موضوع: آموزش و پرورش، جامعه شناسی آموزش و پرورش، جامعه‌شناسی، جامعه‌شناسی تربیتی
فروست: آموزش و پرورش ۱؛ جامعه شناسی آموزش و پرورش ۱
 

فهرست موضوعی کتاب:
فصل اول: جامعه‌شناسی و مطالعات آموزش و پرورش
فصل دوم: جامعه‌شناسی آموزش و پرورش اولیه
فصل سوم: رویکردهای اولیه به تحقیق جامعه‌شناختی
فصل چهارم: بسط جامعه‌شناسی آموزش و پرورش
فصل پنجم: آموزش انتقادی و رادیکال
فصل ششم: جداسازی آموزشی و مناقشه بر سر هوش
فصل هفتم: طبقه و تحرک اجتماعی
فصل هشتم: چندفرهنگ‌گرایی، نژاد و قدرت
فصل نهم: بازتعریف نقش‌های جنسیتی
فصل دهم: معلولیت و نیازهای آموزشی خاص
فصل یازدهم: برساخت اجتماعی کودکی
فصل دوازدهم: سیاستگذاری آموزشی
فصل سیزدهم: صدای کودکان

 

مقدمه ناشر:
انتشارات هوش ناب در راستای اهداف و چشم‌اندازهای خود در زمینه اعتلای سطح علمی کشورمان و معرفی بینش‌های نوین و تأثیرگذار در حیطه‌های آموزش، آثار برگزیده‌ای را منتشر می‌نماید.

«جامعه‌شناسی آموزش و پرورش» از جمله مهمترین حوزه‌های تعلیم و تربیت است که آشنایی با مباحث و نگاه منحصر به فرد آن به مسائل آموزشی، می‌تواند هم به معلمان و اساتید و هم به سایر پژوهشگران، کنشگران و تصمیم‌گیران عرصۀ آموزش، در اتخاذ سیاست‌ها و رویکردهای صحیح، کمک نماید و به پشتوانه دانش و بینش اجتماعی، به تحولی در نظام آموزشی، منجر شود.

از اهداف این کتاب – هم‌راستا با اندیشه و نگرش ما در هوش ناب که همانا عمیق‌تر دیدن است – طرح بینش‌های مهم و متفاوت در مورد آموزش و پرورش، هوش و استعداد، اولویت‌های آموزشی برای کودکان و نوجوانان است که ما را به اندیشیدن هرچه بیشتر فرا می‌خواند.

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

قواعد بخش پذیری بر اعداد  1 تا 20
سیستم عدد نویسی رومی
آموزش ریاضی: تدریس مفهوم کسر
اتحادهای ریاضی
چگونه به کلاس اولی‌ها کمک کنیم؟
همه چیز درباره هوش مصنوعی به زبان ساده
آزمون های وکسلر
گزاره چیست؟
اختلالات ریاضی و راه های درمان آن