جمعه ۱ فروردین ۱۴۰۴
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ 3804 0 1

آموزش و پرورش در ایجاد تحول در یادگیری بر محور نوآوری نقش به سزایی دارد.

در حاشیه جشنواره 'نوآوری در فرایند آموزش و یادگیری'

به روزسازی نظام آموزشی با خلاقیت نوآوری

دنیا هر لحظه با تحولی جدید و روبه رشد در همه عرصه ها مواجه است و رشد شتابان علم و تکنولوژی فرآیندها را تحت تاثیر قرار می دهد؛ در این راستا آموزش و پرورش در ایجاد تحول در یادگیری بر محور نوآوری درمرکز ثقل قرار دارد.
 
به گزارش ایرنا، توجه به اهمیت و ضرورت نقش تدریس اثربخش در استفاده از شیوه های نوین یاددهی - یادگیری می تواند سبب شکوفا شدن استعدادهای دانش آموزان و تقویت مهارت ها و قابلیت های آنها شود. برای نیل به اهداف تحول بنیادین در آموزش و پرورش و تربیت دانش آموزانی خلاق و پرسشگر، معلمان نقش کلیدی در این راستا دارند؛ معلم ها به عنوان کنش گران اصلی نظام تعلیم و تربیت با موقعیت های پیچیده ای مواجه هستند که نیازمند تفکر و حل مسئله است. 

به دلیل تغییر شتابان در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و تکنولوژیکی این پیچیدگی در تعامل انسانی با یادگیرندگان و خانواده‌ها همواره در حال افزایش است و حرفه معلمی را دشوارتر و پیچیده‌تر می‌سازد. بنابراین لازم است معلم ها با تأمل درباره مسائل اساسی حرفه خود مانند یادگیری، ارزشیابی و ارتباط، راه های تازه‌ای را کشف کنند.

به بیان دیگر، کنش گری در این موقعیت پیچیده، مستلزم نوآوری و خلق محیط های یادگیری اثربخش است؛ هم اکنون در پیوند میان علوم شناختی و تعلیم و تربیت، قلمرو مطالعاتی جدیدی به وجود آمده است که درصدد مطالعه ویژگی های محیط یادگیری اثربخش است و امکان خلق این نوع محیط های یادگیری را از نظر شناختی و اجتماعی بررسی می‌کند.

به همین مناسبت دفتر متوسطه وزارت آموزش و پرورش جشنواره یکروزه 'نوآوری در فرایند آموزش و یادگیری' را در راستای سند تحول بنیادین در تبریز برگزار کرد. این جشنواره اقدامی است تا معلمان نتایج حاصل از تأملات شخصی و پژوهش های خود را با همکاران خود در میان گذاشته و از دستاوردهای جدید علوم یادگیری نیز آگاهی پیدا کنند.
 
ضرورت کیفیت بخشی به فرآیند آموزش و یادگیری
دبیر اجرایی جشنواره نوآوری در فرایند آموزش و یادگیری، هدف اصلی جشنواره را کیفیت بخشی به فرآیند آموزش و یادگیری اعلام کرد و گفت: با توجه به سند بنیادین آموزش و پرورش و سند برنامه درسی ملی، سعی بر نوآوری در روش های آموزشی است.

اشرف السادات فاطمی اظهار کرد: جشنواره نوآوری در فرآیند آموزش و یادگیری در دوره های گذشته بر اساس الگوهای تدریس رایج و برخی از دروس خاص انجام می شد، اما در این دوره تفاوت های عمده ای در اجرا دارد. فاطمی خاطرنشان کرد: معلمان در این جشنواره، متفاوت دیدن را مد نظر دارند و سعی شده است که مسایل بومی و محلی در اولویت قرار گیرد.

وی افزود: هدف اصلی از جشنواره، کیفیت بخشی به فرآیند آموزش و یادگیری است و معلمان باید از روش های تلفیقی و مشارکتی استفاده کنند.

به گفته دبیر اجرایی، جشنواره دارای هفت محور نوآوری در روش های تدریس و نوآوری در استفاده از فرصت های یادگیری، بکارگیری وسایل آموزشی، روش های ارزشیابی فرآیند محور، نوآوری در استفاده از فناوری اطلاعات، نوآوری در روش های مشارکت اولیاء و دانش آموزان و روش های ایجاد نشاط و انگیزه در کلاس است.

فاطمی از مشارکت یک هزار و 380 معلم در این جشنواره در قالب 540 تیم خبر داد و افزود: 297 معلم در قالب 109 تیم تقدیر می شوند.
 
معلم، راهنمای فرآیند آموزشی است
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، معلم را عنصر اصلی و راهنمای فرایند نوین آموزشی دانست و گفت: عنصر محتوا، ارزشیابی، محیط یادگیری و مدیر مدرسه اگر با هم کار کنند یادگیری اتفاق می افتد.

علی زرافشان با بیان اینکه نوآوری در آموزش و پرورش به عنوان یک جریان مستمر و نو شونده ضروری است، افزود: نوآوری در آموزش و پرورش تبدیل به فرایند می شود. وی با بیان اینکه در اکثر جوامع پیشرفته شاهد مطالبه نوآوری و تغییر هستیم، خاطرنشان کرد: در برنامه درسی ملی که نقشه یاددهی و یادگیری است، تغییراتی را شاهدیم که تحقق آنها مستلزم ایجاد نوآوری در فرایند آموزشی و یادگیری است.

معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: کار ما در جشنواره، حرکت کردن در جهت تحقق این موضوع است؛ موضوعی که بطور مستقیم مخاطب اش معلم و دانش آموز و روش آموزشی است. زرافشان بر لزوم شناخت و بسط ظرفیت های وجودی دانش آموزان و خلق فرصت های آموزشی تاکید کرد و گفت: خلق فرصت های یادگیری مستلزم نوآوری و نوآوری مستلزم بکارگیری است.
 
نوآوری را از خود شروع کنیم
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی نیز خلاقیت و نوآوری در دنیای امروز را از مباحث پردامنه توصیف کرد و گفت: بدون تردید مصادیق آموزشی درسی را باید در روش های آموزشی، محتوای آموزشی و ارزشیابی آموزشی جستجو کرد. جعفر پاشایی با بیان اینکه نوآوری در آموزش گفتمانی در راستای ارتقای آموزشی است، اظهار کرد: در دولت تدبیر و امید به رغم همه محدودیت های مالی، بخش بسیار مهمی از برنامه های آموزش و پرورش با خلاقیت و نوآوری شکل گرفت.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با تاکید بر انتقال دانش و مهارت خلاقیت و نوآوری به دانش آموزان گفت: دانش آموزانی می توانند فردای جامعه را بسازند که خلاقیت در متن و بطن زندگی آنها باشد.

جشنواره یکروزه 'نوآوری در فرآیند آموزش و یادگیری' در هفت محور 'نوآوری در روش های تدریس'، 'استفاده از فرصت های یادگیری متنوع'، 'تولید و بکارگیری وسایل آموزشی'، 'روش های ارزشیابی'، 'استفاده از فناوری اطلاعات'، 'روش های مشارکت اولیای دانش آموزان' و 'ایجاد انگیزه و نشاط در کلاس' در تبریز برگزار شد.
سایر اخبار و تازه های پیشنهادی آی هوش:

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین خبرهای امروز

معادله
تشخیص هوش افراد از روی چهره
حیوانات هم دارای هوش می باشند!
شکلات تلخ و ضریب هوشی
هوش خرس‌های قهوه‌ای
بازگشت تیم ملی المپیاد ریاضی با ۶ مدال
ژن ریاضی وجود ندارد!
حافظه تصویری کبوترها
رباتی که عواطف را تشخیص می‌دهد