شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ 3576 0 1

آموزش و پرورش در ایجاد تحول در یادگیری بر محور نوآوری نقش به سزایی دارد.

در حاشیه جشنواره 'نوآوری در فرایند آموزش و یادگیری'

به روزسازی نظام آموزشی با خلاقیت نوآوری

دنیا هر لحظه با تحولی جدید و روبه رشد در همه عرصه ها مواجه است و رشد شتابان علم و تکنولوژی فرآیندها را تحت تاثیر قرار می دهد؛ در این راستا آموزش و پرورش در ایجاد تحول در یادگیری بر محور نوآوری درمرکز ثقل قرار دارد.
 
به گزارش ایرنا، توجه به اهمیت و ضرورت نقش تدریس اثربخش در استفاده از شیوه های نوین یاددهی - یادگیری می تواند سبب شکوفا شدن استعدادهای دانش آموزان و تقویت مهارت ها و قابلیت های آنها شود. برای نیل به اهداف تحول بنیادین در آموزش و پرورش و تربیت دانش آموزانی خلاق و پرسشگر، معلمان نقش کلیدی در این راستا دارند؛ معلم ها به عنوان کنش گران اصلی نظام تعلیم و تربیت با موقعیت های پیچیده ای مواجه هستند که نیازمند تفکر و حل مسئله است. 

به دلیل تغییر شتابان در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و تکنولوژیکی این پیچیدگی در تعامل انسانی با یادگیرندگان و خانواده‌ها همواره در حال افزایش است و حرفه معلمی را دشوارتر و پیچیده‌تر می‌سازد. بنابراین لازم است معلم ها با تأمل درباره مسائل اساسی حرفه خود مانند یادگیری، ارزشیابی و ارتباط، راه های تازه‌ای را کشف کنند.

به بیان دیگر، کنش گری در این موقعیت پیچیده، مستلزم نوآوری و خلق محیط های یادگیری اثربخش است؛ هم اکنون در پیوند میان علوم شناختی و تعلیم و تربیت، قلمرو مطالعاتی جدیدی به وجود آمده است که درصدد مطالعه ویژگی های محیط یادگیری اثربخش است و امکان خلق این نوع محیط های یادگیری را از نظر شناختی و اجتماعی بررسی می‌کند.

به همین مناسبت دفتر متوسطه وزارت آموزش و پرورش جشنواره یکروزه 'نوآوری در فرایند آموزش و یادگیری' را در راستای سند تحول بنیادین در تبریز برگزار کرد. این جشنواره اقدامی است تا معلمان نتایج حاصل از تأملات شخصی و پژوهش های خود را با همکاران خود در میان گذاشته و از دستاوردهای جدید علوم یادگیری نیز آگاهی پیدا کنند.
 
ضرورت کیفیت بخشی به فرآیند آموزش و یادگیری
دبیر اجرایی جشنواره نوآوری در فرایند آموزش و یادگیری، هدف اصلی جشنواره را کیفیت بخشی به فرآیند آموزش و یادگیری اعلام کرد و گفت: با توجه به سند بنیادین آموزش و پرورش و سند برنامه درسی ملی، سعی بر نوآوری در روش های آموزشی است.

اشرف السادات فاطمی اظهار کرد: جشنواره نوآوری در فرآیند آموزش و یادگیری در دوره های گذشته بر اساس الگوهای تدریس رایج و برخی از دروس خاص انجام می شد، اما در این دوره تفاوت های عمده ای در اجرا دارد. فاطمی خاطرنشان کرد: معلمان در این جشنواره، متفاوت دیدن را مد نظر دارند و سعی شده است که مسایل بومی و محلی در اولویت قرار گیرد.

وی افزود: هدف اصلی از جشنواره، کیفیت بخشی به فرآیند آموزش و یادگیری است و معلمان باید از روش های تلفیقی و مشارکتی استفاده کنند.

به گفته دبیر اجرایی، جشنواره دارای هفت محور نوآوری در روش های تدریس و نوآوری در استفاده از فرصت های یادگیری، بکارگیری وسایل آموزشی، روش های ارزشیابی فرآیند محور، نوآوری در استفاده از فناوری اطلاعات، نوآوری در روش های مشارکت اولیاء و دانش آموزان و روش های ایجاد نشاط و انگیزه در کلاس است.

فاطمی از مشارکت یک هزار و 380 معلم در این جشنواره در قالب 540 تیم خبر داد و افزود: 297 معلم در قالب 109 تیم تقدیر می شوند.
 
معلم، راهنمای فرآیند آموزشی است
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، معلم را عنصر اصلی و راهنمای فرایند نوین آموزشی دانست و گفت: عنصر محتوا، ارزشیابی، محیط یادگیری و مدیر مدرسه اگر با هم کار کنند یادگیری اتفاق می افتد.

علی زرافشان با بیان اینکه نوآوری در آموزش و پرورش به عنوان یک جریان مستمر و نو شونده ضروری است، افزود: نوآوری در آموزش و پرورش تبدیل به فرایند می شود. وی با بیان اینکه در اکثر جوامع پیشرفته شاهد مطالبه نوآوری و تغییر هستیم، خاطرنشان کرد: در برنامه درسی ملی که نقشه یاددهی و یادگیری است، تغییراتی را شاهدیم که تحقق آنها مستلزم ایجاد نوآوری در فرایند آموزشی و یادگیری است.

معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: کار ما در جشنواره، حرکت کردن در جهت تحقق این موضوع است؛ موضوعی که بطور مستقیم مخاطب اش معلم و دانش آموز و روش آموزشی است. زرافشان بر لزوم شناخت و بسط ظرفیت های وجودی دانش آموزان و خلق فرصت های آموزشی تاکید کرد و گفت: خلق فرصت های یادگیری مستلزم نوآوری و نوآوری مستلزم بکارگیری است.
 
نوآوری را از خود شروع کنیم
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی نیز خلاقیت و نوآوری در دنیای امروز را از مباحث پردامنه توصیف کرد و گفت: بدون تردید مصادیق آموزشی درسی را باید در روش های آموزشی، محتوای آموزشی و ارزشیابی آموزشی جستجو کرد. جعفر پاشایی با بیان اینکه نوآوری در آموزش گفتمانی در راستای ارتقای آموزشی است، اظهار کرد: در دولت تدبیر و امید به رغم همه محدودیت های مالی، بخش بسیار مهمی از برنامه های آموزش و پرورش با خلاقیت و نوآوری شکل گرفت.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با تاکید بر انتقال دانش و مهارت خلاقیت و نوآوری به دانش آموزان گفت: دانش آموزانی می توانند فردای جامعه را بسازند که خلاقیت در متن و بطن زندگی آنها باشد.

جشنواره یکروزه 'نوآوری در فرآیند آموزش و یادگیری' در هفت محور 'نوآوری در روش های تدریس'، 'استفاده از فرصت های یادگیری متنوع'، 'تولید و بکارگیری وسایل آموزشی'، 'روش های ارزشیابی'، 'استفاده از فناوری اطلاعات'، 'روش های مشارکت اولیای دانش آموزان' و 'ایجاد انگیزه و نشاط در کلاس' در تبریز برگزار شد.
سایر اخبار و تازه های پیشنهادی آی هوش:

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین خبرهای امروز

تأثیر یادگیری زبان دوم در تقویت قدرت مغز
تشخیص هوش افراد از روی چهره
تبریک رییس انجمن ریاضی ایران به پروفسور میرزاخانی
معادله
مراسم یادبود نابغه ریاضی، جمعه در تهران
دختری که از اینشتین هم باهوشتر است!
حل یک معمای 40 ساله درباره گیرنده‌های مغز
ردیابی یک سلول واحد در بدن به کمک ریاضیات امکان پذیر شد
خانه ریاضیات انزلی نشان شایستگی طرح ترویج ریاضیات کشور را دریافت کرد