شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۷ 3842 0 1

افرادی با هوش حرکتی از دریچه بدن خود به دریافت اطلاعات جهان پیرامون می‌پردازند

هوش‌های چندگانه:

با هوش حرکتی دانش‌آموزان چه کنیم؟

افرادی با هوش حرکتی از دریچه بدن خود به دریافت اطلاعات جهان پیرامون می‌پردازند. این افراد از دوران کودکی از طریق درگیر شدن در فعالیت‌های حرکتی و ماهیچه‌ای می‌آموزند و به طور طبیعی در فعالیت‌های بدنی و ورزش سرآمد هستند.
 
توانایی‌ها
کودکانی که هوش حرکتی بالا دارند علاقمند به انجام فعالیت‌های ورزشی به طورت انفرادی یا گروهی، هنرهای نمایشی، ورزش‌های آبی و رقص هستند. البته فعالیت‌های ظریف ماهیچه‌ای همچون نواختن پیانو و خیاطی نیز در این دسته می‌گنجد گرچه که ممکن است در آغاز انجام این فعالیت‌های ظریف برای کودکان مشکل باشد اما به مرور و با تکامل ماهیچه‌ها، انجام حرکات ظریف دست در آنها بهبود چشمگیری می‌یابد و مبادرت به فعالیت‌هایی که نیاز به دقت و ظرافت دارد همچون خیاطی و کارهای دستی با موفقیت بیشتری همراه است.
 
آموزش با تکیه بر هوش حرکتی
در صورتی که فرزند شما دارای هوش حرکتی بالا باشد به این معنا نیست که تمام تمرکز شما باید صرف تقویت این جنبه از هوش او شود. مسلما موفقیت در مدرسه به عملکرد او در دروس ریاضی و ادبیات و علوم بستگی دارد بنابراین تلاش کنید نقطه قوت او را به عنوان تکیه‌گاهی  برای تقویت سایر جوانب هوش چندگانه تبدیل کنید. برای مثال وقتی مشغول تدریس بخش رشد گیاهان در علوم هستید، دانه‌ای را بکارید و از کودک بخواهید مسئولیت نگهداری و مراقبت از دانه را تا رشد کامل بر عهده بگیرد که شامل آب دادن و مراقبت از دانه در طول روز است که فعالیتی ماهیچه‌ای به شمار می‌رود. آموزش ادبیات نیز می‌تواند همراه با نمایش و ایفای نقش باشد. حتی ریاضیات نیز می‌تواند فرصتی را برای همراهی دانش آموزان با هوش حرکتی فراهم کند وقتی شما آموزش ریاضی را همراه با ابزارهای کمک آموزشی می‌کنید، به این کودکان فرصت استفاده از هوش بدنی را برای درک ریاضی می‌دهید.
 
هوش حرکتی در محیط کلاس
کودکانی با هوش حرکتی بالا، معمولا سرشار از انرژی و با اعتماد به‌نفس بالا هستند که در زمان حال زندگی می‌کنند. در صورتی که کلاس درس برای آنان مناسب‌سازی شده باشد یعنی معلم به طور آگاهانه، فرصت فعالیت‌های بدنی محدود و حساب‌شده را در محیط کلاس فراهم کند برای مثال در صورتی‌ که اجازه ایستادن یا حرکت محدود در بین میزهای کار را به این کودکان بدهد آنها می‌توانند با احساس خوب به یادگیری مباحث درسی مختلف بپردازند. اما در صورتی که معلم توجهی نسبت به نیاز و توانایی‌های خاص کودکانی با هوش حرکتی بالا نشان ندهد، محیط کلاس برای آنان خسته‌کننده و دشوار می‌شود آنها به طور ناخودآگاه، پاهایشان را به زمین می‌کوبند، اولین کسی هستند که بعد از خوردن زنگ، بلافاصله کلاس را ترک می‌کنند و ممکن است حتی در شرایط بحرانی کلاس را به هم بریزند.
 
 
منابع:
Recommendations for difference in approach to subjects your child finds challenging in a traditional curriculum: Gardner, et. Al.,Multiple Intelligences: New Horizons in Theory and Practice. (2006). Basic Books.
 
Extracurricular recommendations have been extrapolated from Thomas Armstrong’s large body of work, specifically In Their Own Way. (2000). New York: Penguin Putnam.
 
:: اختصاصی گروه تدوین محتوای  آی هوش
استفاده از این مطلب و انتشار آن، با ذکر نام آی هوش و درج لینک www.ihoosh.ir بلامانع می باشد.

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

پالیندروم چیست؟
قواعد بخش پذیری بر اعداد  1 تا 20
طنز ریاضی: اثبات 5=2+2
طنز ریاضی: لطیفه های ریاضی!
زندگینامه ریاضیدانان: رویا بهشتی زواره
طنز ریاضی: اثبات 2=1
مغز و ساختار مخ
قضایای ناتمامیت گودل
پس‌ خبا؛ فن بهسازی حافظه