پنجشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۴
دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ 6440 0 1

علوم اعصاب شناختی در زمینه‌های مختلف بویژه در حوزه آموزش و پرورش نوجوانان می‌تواند نقش بسزایی ایفا کند

تأثیر علوم اعصاب شناختی در آموزش و پرورش

تأثیر علوم اعصاب شناختی در آموزش و پرورش

علوم اعصاب شناختی در زمینه‌های مختلف بویژه در حوزه آموزش و پرورش نوجوانان می‌تواند نقش بسزایی ایفا کند. رئیس هیأت مدیره پژوهشکده علوم شناختی با بیان این خبر می‌گوید: دانشمندان توانسته‌اند از مغز کرم الگانس که دارای 302 نورون است، نقشه‌برداری کنند و تاکنون دو دانشمند در همین زمینه جایزه نوبل دریافت کرده‌اند. این درحالی است که مغز انسان دارای 100 میلیارد نورون است و اگر زمانی برسد که بتوان از مغز انسان نقشه‌برداری کرد، می‌توان از بسیاری از بیماری‌های مرتبط با مغز پیشگیری یا آنها را درمان کرد و همچنین می‌توان از آن در بهبود آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان بهره برد.

دکتر کمال خرازی در چهارمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی عنوان می‌کند: در دوران جنینی تعداد نورون‌های ساخته شده در مغز به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد به طوری که مغز جنین در هفته چهارم در هر دقیقه نیم میلیون نورون می‌سازد و اتصالات بین آنها به 2 میلیون در ثانیه می‌رسد.  دکتر خرازی خاطرنشان می‌کند: در دوره نوجوانی این اتصالات کامل نیست به همین دلیل نوجوانان دارای نیروی بسیار زیاد اما سیستم فرمان و کنترل بسیار ضعیف هستند که می‌توان با آموزش، این کنترل و فرمان را در آنها تقویت کرد. وی ابراز امیدواری می‌کند که روزی بشر بتواند نقشه‌برداری از مغز انسان را انجام دهد تا بتوان از مغز در حوزه آموزش و پرورش و علوم اعصاب شناختی استفاده بهتری داشت.
 
 رئیس هیأت مدیره پژوهشکده علوم شناختی در خصوص توانایی یادگیری انسان در دوره‌های مختلف زندگی تصریح می‌کند: در یک دوره حساس انسان حداکثر توانایی را برای یادگیری دارد که اگر در این دوره انسان از مغز خود حداکثر استفاده را داشته باشد، اتصالات نورون‌های مغزی افزایش می‌یابد و توانایی برای یادگیری بیشتر می‌شود. دکتر خرازی با بیان اینکه هرچه روش یادگیری متنوع‌تر باشد، اتصالات قوی تری در مغز شکل می‌گیرد و آموزش در حافظه ماندگارتر می‌شود، می‌افزاید: به عنوان نمونه اگر در یادگیری کلمات به جای ظاهر کلمه روی معنای آن تمرکز شود، در اثر توجه به ارتباط بین کلمات جدید و کلمات قبلی، یادگیری ماندگارتر می‌شود.  
 
دبیر ستاد علوم و فناوری شناختی به کودکان استثنایی اشاره کرد و گفت: در آموزش و پرورش با کودکان استثنایی روبه‌رو هستیم که دچار اختلال شناختی هستند که در صورت نقشه‌برداری مغزی، می‌توانیم این کودکان را در مراحل اولیه بیماری شناسایی و در راستای درمان آنها اقدام کنیم.
 

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

پیشرفت در ریاضیات مدیون انگیزه است نه بهره هوشی‌
این اصل ها را به خاطر بسپارید
کارتون/ عصر حجر و خلاقیت در روشن کردن آتش
رفتارگرایی انقلابی در مقابل ساخت‌گرایی و کارکرد‌گرایی
نویسنده‌ی
مامان، من باید چه کاره بشـم؟!
توصیه‌ای برای تقویت مهارتهای حرکتی و اجتماعی کودک
دانستنی هایی از مهد كودك
قواعد بخش پذیری بر اعداد  1 تا 20