شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ 2732 0 1

اضطراب‌های شدید منجر به تغییر مکانیسم‌های مغزی در پاسخ به تهدید و خطر می‌شود و الگوهای رفتاری افراد را هنگام مواجهه با یک موقعیت آسیب‌زا تغییر می‌دهد.

مکانیسم متفاوت مغز مضطرب‌ها

نگرانی‌های روزمره برای سلامتی مفید است.  اضطراب مغز افراد را برای مواجهه با خطر آماده کرده و مکانیسم جنگ و گریز را تقویت می‌کند. مطابق با تحقیقات انجام شده کورتکس مغز افراد مضطرب  برای مقابله با موقعیت‌های خطرناک، فعال تر عمل می‌کند.
 
در واقع افرادی که روزانه با سطح بالایی از اضطراب مواجه هستند به واکنش‌های پرخطر پاسخ بهتری می‌دهند. اگرچه تحقیقات پیشین بر تأثیر منفی اضطراب بر سلامت جسمی و روانی افراد اشاره داشت اما پژوهش‌های نوین نشان می‌دهد که چگونه قرار گرفتن در شرایط استرس‌زا مغز را برای مواقع خطر و بحرانی آماده می‌کند. پژوهشگران در تحقیقات خود متوجه شدند، اضطراب‌های شدید منجر به تغییر مکانیسم‌های مغزی در پاسخ به تهدید و خطر می‌شود و الگوهای رفتاری افراد را هنگام مواجهه با یک موقعیت آسیب‌زا تغییر می‌دهد.

آنها دریافتند مغز افراد مضطرب خطر را متفاوت از شیوه‌ای که سایر افراد در برابر تهدید به‌کار می‌برند، رمز‌گشایی کرده و به آن پاسخ می‌دهند و ناحیه‌ای از مغز که مسئول رفتارهای حرکتی است هنگام مواجهه با یک موقعیت خطرزا بهتر و کارآمدتر عمل می‌کند. این مطالعه اثبات کرد بخشی از نواحی گیجگاهی مغز نیز که مسئول تشخیص چهره‌ها و درک حسی موقعیت‌های آسیب زا را به عهده دارد در مواقع خطر با انتقال پیغام‌هایی، فرد را به درک بهتری از موقعیت می‌رساند و باعث موفقیت او در پاسخ به خطر می‌شود. پروفسور ماروا ال زین، سرپرست تیم تحقیقاتی کالج علوم پزشکی در پاریس می‌گوید، این تحقیق پاسخ متفاوت افراد مضطرب را در مواقع خطر بهتر توجیه می‌کند. وی می‌گوید، ما در این آزمایش فعالیت الکتریکی 24 داوطلب را اندازه‌گیری کردیم و متوجه شدیم، مغز افراد مضطرب در برابر هیجان‌های منفی  مانند ترس  و خشم پاسخ سریع تری می‌دهند در حالی که واکنش آنها در برابر هیجان‌های مثبت عادی گزارش شده است.

در واقع مغز افراد مضطرب با فرستادن سیگنال‌هایی متفاوت از آنچه در افراد عادی اتفاق می‌افتد، عکس‌العمل‌های سریعتری را نسبت به موقعیت‌های خطر نشان می‌دهد و بسیار انتخابی‌تر از افراد عادی عمل می‌کند.

 این افراد پس از مواجهه با مشکلات فردی و اجتماعی مانند طلاق، شکست کاری یا آسیب‌های جسمانی نظیر درگیر شدن با بیماری‌های مزمن نیز متفاوت تر عمل می‌کنند و مغز آنها قدرت سازگاری و کنار آمدن بیشتری پس از مواجهه با یک سانحه دارد. دکتر کاروا معتقد است، واکنش افراد به چهره مضطرب، خشمگین و افسرده دیگران نیز نشانه متفاوت عمل کردن مکانیسم‌های مغزی در پاسخ به موقعیت‌های خطرآفرین است.
 
کلمات کلیدی

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین خبرهای امروز

معادله
با تقویت «EQ» به اهداف خود دست یابید
ساخت الگویی دیگر از مغز انسان
توانایی یادگیری ریاضیات از نوزادی آغاز می شود
تشخیص هوش افراد از روی چهره
مدیرعامل OpenAI: کمی از چت جی‌پی‌تی می‌ترسیم!
رتبه‌های ممتاز کنکور در اختیار دختران
اعطا جایزه ویژه انجمن ریاضی ایران به محققان دانشگاه صنعتی اصفهان
ویژگی ۵ دانشگاه برتر آمریکا/ از جوایز نوبل تا سودهای کلان فناوری