شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
يکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ 5527 0 3

حیوانات با مغز بزرگ به خصوص میمون ها قابلیت هایی برای شمارش و تخمین تعداد البته بدون استفاده از برچسب هایی نظیر "یک"، "دو" و "سه" دارند

ریشه الگوریتم های شمارش در میمون ها

مهارت شمردن معمولا یک توانایی ذاتی انسان به شمار می رود زیرا حتی کودکان نیز قادرند به سرعت درکی از مفهوم تعداد و شمردن پیدا کنند و بسیاری از کودکان حتی قبل از ورود به مدرسه با مفاهیم پایه ریاضی و اعداد آشنا می شوند. اما این تنها انسان های نیستند که قادرند تعداد را شناسایی کنند. محققان دانشگاه روچستر نیویورک به تازگی دریافته اند حیوانات با مغز بزرگ به خصوص میمون ها قابلیت هایی برای شمارش و تخمین تعداد البته بدون استفاده از برچسب هایی نظیر "یک"، "دو" و "سه" دارند.
 
البته اینکه میمون ها تعداد را درک می کنند قبلا نیز به نحوی تأیید شده بود اما دانشمندان به روشنی نمی دانستند این حیوانات چگونه و از با استفاده از چه مکانیسمی اعداد و کمیت ها را درک کرده و مقایسه می کنند. این مووضع مهمی برای دانشمندان بود زیرا پاسخ به آن کمک می کرد ریشه های اولیه قابلیت شمارش انسانی با استفاده از شناسایی نحوه و ماهیت درک عدد در موجدات غیرانسان شناخته شود و مراحل تکامل این توانایی مهم انسان شناسایی گردد.
 
در این تحقیق، پژوهشگران دو بابون که در پارک جنگلی روچستر نیویورک زندگی می کردند انتخاب نمودند. البته در نگاه اول ممکن است این طور به نظر برسد که نمونه دو نفره از حیوانات برای تعمیم نتیجه به نسل میمون ها علمی نباشد اما محققان اصرار دارند که حتی یک نمونه از این نوع نیز برای درک مکانیسم و ریشه های مغزی عملیات محاسبه و شمارش کافی است. به خصوص که این بابون ها هرگز قبلا آموزشی در زمینه تقویت مهارت های شمردن کسب نکرده و کاملا بکر انتخاب شده بودند.
 
پژوهشگران، بابون ها را در موقعیتی قرار می دادند که رو به روی یک محقق نشسته و کارهای او را تماشا می کردند بابون ها می دیدند که محقق چند بادام زمینی با تعداد مختلف  در هر ظرف می ریزد. برای اینکه مطمئن باشند میمون ها مفهوم مد نظر پژوهشگران را درک می کنند در هر ظرف تعداد متفاوتی از بادام زمینی می ریختند و یک ظرف را نیز نهایتا خالی می گذاشتند سپس ظرفها را در مقابل دست بابون ها قرار می دادند که بتواند یک مورد را انتخاب نماید.
 
جالب است که حدود 67% از موارد، میمون ها ظرفی حاوی بادام زمینی بیشتر را انتخاب کردند. همان طور که محققان انتظار داشتند میمون ها ظرف حاوی بادام زمینی بیشتر را انتخاب می کردند اما زمانی که قرار بود بین دو ظرف با تعداد مساوی انتخاب کنند، در انتخاب خود مردد می مانند.
 
در 37.5% موارد میمون ها حتی قبل از اینکه کار محقق با ریختن بادام زمینی در ظرف ها تمام شود شتابان سراغ ظرف پر تر می رفتند و آن را بر می داشتند که نشان می دهد بابون ها می توانستند به سرعت و در آن واحد تعداد بادام زمینی ها در هر ظرف را تخمین بزنند بدون اینکه نیازی به صبر کردن و شمردن آهسته داشته باشند.
 
نمودارهای آماری از نتایج این تحقیق این نکته را به دست می دهد که بابون ها قابلیت مقایسه تعداد را در لحظه داشته اند و از نوعی منطق ترتیبی برای شمارش استفاده می کردند که شباهت زیادی به منطق مورد استفاده انسان ها دارد که احتمالا می تواند ریشه های تکاملی توانایی شمارش و تخمین تعداد را در انسان ها روشن کند.
:: اختصاصی گروه تدوین محتوای  آی هوش
استفاده از این مطلب و انتشار آن، با ذکر نام آی هوش و درج لینک www.ihoosh.ir بلامانع می باشد.
کلمات کلیدی

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین خبرهای امروز

تأثیر یادگیری زبان دوم در تقویت قدرت مغز
معادله
تبریک رییس انجمن ریاضی ایران به پروفسور میرزاخانی
تشخیص هوش افراد از روی چهره
خانه ریاضیات انزلی نشان شایستگی طرح ترویج ریاضیات کشور را دریافت کرد
انتخاب اصفهان به عنوان شهر هوشمند کشور
ریاضی کتاب‌خوان‌ها بهتر است
ردیابی یک سلول واحد در بدن به کمک ریاضیات امکان پذیر شد
تجليل از پروفسور برجسته رياضی در رشت