شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
يکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ 3608 0 2

ویروس HIV حدود چهار ماه بعد از انتقال به بدن بیمار، به وسیله جریان خون وارد مغز می شود و در سیستم عصبی مرکزی بدن جا خوش می کند.

ایدز، مغز را تغییر می دهد

30 سال از زمانی که اولین بار دانشمندان، ویروس HIV را کشف کردند، می گذرد. در طول این مدت، ایدز به یکی از مخوف ترین و کشنده ترین اپیدمی های بشر در دوران مدرن تبدیل شده است. این بیماری به عنوان نقص سیستم ایمنی بدن شناخته می شود اما به تازگی تحقیق در مجله اینترنتی PLOS توسط محققین منتشر شده است که توضیح می دهد چگونه ویروس HIV  رفتاری کاملا مرموز و متفاوت از آن چه تا کنون می دانستیم دارد. در این تحقیق نشان داده شده است که ویروس HIV حدود چهار ماه بعد از انتقال به بدن بیمار، به وسیله جریان خون وارد مغز می شود و در سیستم عصبی مرکزی بدن جا خوش می کند.
 
این تحقیق نشان می دهد که ویروس HIV در مغز باقی می ماند و رفته رفته دچار جهش ژنتیکی شده و تغییر شکل و رفتار می دهد به طوریکه ویروس های تجمع یافته در مغز و سیستم اعصاب مرکزی، از سایر ویروس های HIV در باقی نقاط بدن متمایز شده و زندگی متفاوتی را شروع می کنند. این ویروس ها در مغز جا خوش کرده و تکثیر می شوند به این ترتیب حتی ظرف چند ماه، فرد مبتلا دچار تغییراتی در توان شناختی و ذهنی می شود و بسته به اینکه تجمع ویروس در کدام ناحیه از مغز روی داده باشد، اثرات و اختلالات ذهنی متفاوتی را ایجاد می نماید.
 
نکته غریب این است که این ویروس در سیستم اعصاب مرکزی، باقی می ماند و در طول زمان خود را با شرایط بدن و مغز سازگار کرده و بالغ می شوند در این صورت داروهایی که برای جلوگیری از پیشرفت این ویروس تجویز می شوند نمی توانند اثری بر ویروس های تجمع یافته در مغز بگذارند به عبارت دیگر هنوز دارویی که بتواند به طور مجزا ویروس های HIV ساکن در مغز را هدف بگیرد به وجود نیامده است. حال اینکه آیا این ویروس ها بعدا ممکن است از طریق جریان خون به سایر نقاط بدن مهاجرت کرده و ویروس های مقاوم تری را در بدن پخش کنند یا خیر، هنوز سوالی بی جواب است و نیازمند تحقیق بیشتر محققان.
 
:: اختصاصی گروه تدوین محتوای  آی هوش
استفاده از این مطلب و انتشار آن، با ذکر نام آی هوش و درج لینک www.ihoosh.ir بلامانع می باشد.
کلمات کلیدی

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین خبرهای امروز

تأثیر یادگیری زبان دوم در تقویت قدرت مغز
تشخیص هوش افراد از روی چهره
تبریک رییس انجمن ریاضی ایران به پروفسور میرزاخانی
معادله
«اصطلاحنامه ریاضیات» منتشر شد
مراسم یادبود نابغه ریاضی، جمعه در تهران
دومین دوره مسابقات ملی دانشجویی و دانش آموزی دومینو برگزار شد
دختری که از اینشتین هم باهوشتر است!
شباهت تالاموس مغز و ترموستات