شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
سه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲ 4355 0 2

مدرس فلسفه علم از نگارش اثری با عنوان «مفهوم بی‌نهایت» خبر داد و گفت: این اثر برای دانشجویان فلسفه، تاریخ علم و علوم پایه قابل استفاده خواهد بود.

احسان کرباسی‌زاده در گفت‌وگو با فارس:

تاریخچه مفهوم «بی‌نهایت» در حال تدوین است

امیر احسان کرباسی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس ضمن بیان این خبر با اشاره به اینکه مفهوم «بی‌نهایت» یکی از مفاهیم کلیدی در حوزه فلسفه و علم است، گفت: بدون شک آشنایی با تطور و تحول تفکر انسان در باب این مفهوم برای علاقمندان به فلسفه و تاریخ علم جذاب است.
 
عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه درباره بخش‌های مختلف این اثر توضیح داد: این اثر شامل چهار بخش است. در ابتدا نگاهی به تفکر یونان باستان داشته و با نگاهی به پارادوکس‌های زنون نشان داده می‌شود که بی‌نهایت مفهومی دردسرساز بوده است. پس از آن، با تمرکز بر روی آثار ارسطو از تلقی معلم اول درباره بی‌نهایت سخن گفته شده است. در بخش بعدی به فیلسوفان دوران قرون وسطی و متکلمان مسیحی و نحوه برخورد آنها با مفهوم بی‌نهایت و مسایل ناشی از آن پرداخته و ابداع حساب انتگرال مباحث فلسفی و مجادلات علمی را در دوران نیوتن به همراه می‌آورد که موضوع بخش سوم است. در فصل آخر نیز به ابداعات کانتور و نظریه‌های ریاضی در مورد بی‌نهایت پرداخته می‌شود.
 
کرباسی‌زاده هدف از تحقیق در این زمینه را بررسی مفهوم بی‌نهایت با نگاه مختصری به تاریخچه و پارادوکس‌های ناشی از آن دانست و گفت: کنجکاوی درباره بی‌نهایت به قول هیلبرت، ریاضیدان خردِ انسان را همواره به تکاپو انداخته است و البته مایه باروری آن نیز شده است. به نظر می‌رسد که ما با دو نوع مفهوم از بی‌نهایت مواجهیم. نوع اول مفهومی از بی‌نهایت است که با مفاهیمی چون بی پایان، بدون حد، ابدی، غیر قابل اندازه‌گیری پیوند می‌خورد و به آن بی‌نهایت فلسفی می‌گوییم. نوع دوم با مفاهیمی چون کامل بودن، واحد، مطلق، خودکفا و خودمختار سروکار دارد که به آن بی‌نهایت ریاضی می‌گوییم.
 
این مدرس فلسفه علم با تأکید بر اینکه هیچ متن درسی و آسانی درباره فلسفه ریاضیات برای دانشجویان فلسفه به زبان فارسی در دست نبوده، یادآور شد: بنابراین تصمیم گرفتم که با انتخاب مبحث بی نهایت به عنوان مدخل ورود به مباحث فلسفی ریاضیات این کمبود را جبران کنم. البته این اثر کتابی جامع درباره فلسفه ریاضیات نیست بلکه مطالب آن گزینشی انتخاب شده است.
 
وی با اشاره به اینکه اثر حاضر حدود 200 صفحه شده، اظهار داشت: این اثر برای دانشجویان فلسفه با نگاه ریاضیاتی به مسأله بی نهایت و دانشجویان علوم پایه و تاریخ علم با مباحث فلسفی و پارادوکس‌های مربوط به بی نهایت را بررسی می‌کند. 
کلمات کلیدی

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین خبرهای امروز

تأثیر یادگیری زبان دوم در تقویت قدرت مغز
تشخیص هوش افراد از روی چهره
تبریک رییس انجمن ریاضی ایران به پروفسور میرزاخانی
معادله
«اصطلاحنامه ریاضیات» منتشر شد
مراسم یادبود نابغه ریاضی، جمعه در تهران
دومین دوره مسابقات ملی دانشجویی و دانش آموزی دومینو برگزار شد
دختری که از اینشتین هم باهوشتر است!
شباهت تالاموس مغز و ترموستات