شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
سه شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ 5015 0 4

برندگان جایزه تورینگ از 1986 تا 2010

برندگان جایزه تورینگ از ابتدا تا کنون- قسمت دوم

تارژان
رابرت تارژان- 1986
هاپکرافت
جان هاپکرافت- 1986
کارهایی که رابرت تارژان و جان هاپکرافت در دوره دکترا در دانشگاه استنفورد در زمینه آزمون مسطح بودن و سایر الگوریتم‌های گراف‌ها انجام دادند، کاربردهای وسیعی، از طرح‌بندی کارآمدتر تراشه‌ها گرفته تا جانمایی بهتر نقشه‌ها، پیدا کرد. این الگوریتم‌ها تأکیدی بر قدرت یک تکنیک برنامه‌نویسی به نام جست‌وجوی ژرفایی است که هر روز میلیون‌ها بار در بازی‌های کامپیوتر‌ی، برنامه‌های نگاره‌ای (گرافیکی) و کاربرگ‌ها به کار برده می‌شود. آن‌ها به دلیل دستاوردهای اساسی در طراحی و تجزیه و‌ تحلیل الگوریتم‌ها و ساختار داده‌ها موفق به دریافت جایزه تورینگ شده‌اند. جان هاپکرافت همچنین به همراه ریچارد کارپ در سال 1973 الگوریتمی با نام الگوریتم هاپکرافت – کارپ اختراع کردند که بزرگترین مجموعه از کوتاه‌ترین مسیرهای افزایشی را پیدا می‌کند. وی علاوه بر جایزه تورینگ، در سال 2005 جایزه Harry H. Goode Memorial و در سال 2008 جایزه Karl V. Karlstrom Outstanding Educator را نیز دریافت کرده است. رابرت تارژان بعدها در زمینه جریان شبکه‌ای کارآمد،‌ به همراه دن اسلیتور و اندرو گلدبرگ، به طراحان شبکه‌ها در تعیین ظرفیت هر پیوند به منظور بهبود جریان در شبکه، خواه شبکه انتقال نفت باشد خواه شبکه تلفن، کمک شایانی کرد. وی علاوه بر جایزه تورینگ، در سال 1983 جایزه Nevanlinna Prize in Information Science، در سال 1984 جایزه National Academy of Sciences Award for Initiatives in Research، در سال 1993 جایزه Honorable Mention, Lanchester Prize of the Operations Research Society of America ، در سال 2004 Blaise Pascal Medal in Mathematics and Computer Science و... را نیز دریافت کرده است.
===
 
کوک
جان کوک-1987
جان کوک فعاليت‌های بسيار درخشانی در طراحي معماري RISC و كمك به طراحي اصول كلي كامپايلرها داشت. بهينه‌سازي‌هايي كه وي در زمينه طراحي كامپايلرها انجام داد، زمينه‌ساز پديد آمدن زبان‌هاي سطح بالايي نظير فرترن، سي و پاسكال شد. اين بهينه‌سازي‌ها باعث شدند زبان‌هاي برنامه‌نويسي High Level صاحب كارآمدي و توانايي‌هايي همانند زبان‌هاي نزديك به زبان ماشين شوند. ابداع مهم و كمتر شناخته‌شده كوك، شبيه‌سازي منطق يا Simulation Logic بود. وي توانست شبيه‌ساز خاص‌منظوره‌اي را با نام Yorktown Simulation در سال 1980 طراحي كند كه بسيار سريع‌تر از ديگر شبيه‌ساز‌هاي منطق كار مي‌كرد و مي‌توانست كامپيوتر را به سطح يك دروازه منطق ارتقا دهد. اين دروازه مي‌توانست پاسخ‌هاي سريع‌تري را براي استدلا‌ل‌ها يا استنتاج‌ها بيابد. هم‌اكنون نيز از اين موتورهاي شبيه‌ساز به نحو گسترده‌اي در صنايع استفاده مي‌شود. جان کوک به پاس خدمات شایانش در طراحی و تئوری کامپایلرها، معماری سیستم‌های بزرگ، مجموعه کاهش یافته دستورالعمل‌های محاسباتی RISC​​ و... جایزه تورینگ را دریافت کرد. وی علاوه بر جایزه تورینگ، در سال 1989 جايزه پيشگام در نوآوري كامپيوتر Computer Society Computer Pioneer IEEE، در سال 1991 و مدال ملي فناوري (National Medal of Technology)، در سال 1992 جایزه نوآور، در سال 1994 مدال ملی علوم National Medal of Science و ... را نیز دریافت کرد.
===
 
ساترلند
ایوان ساترلند-1988
ایوان ساترلند گرافيك‌هاي سه‌بعدي شبكه سيمي را ساخت كه در نخستین شبيه‌سازي كامپیوترهاي توليد شده به كار گرفته شد. ایوان ساترلند یک برنامه کامپیوتری را در سال 1963 میلادی ارائه کرد که به کاربر امکان می‌داد به صورت محاوره‌ای تصاویری را روی یک لامپ تصویر ترسیم کند. وی به دلیل پیشگامی و مشارکت‌هایش در گرافیک کامپیوتری که با Sketchapd شروع شد و سپس ادامه یافت، منتخب دریافت جایزه تورینگ شد. ایوان ساترلند علاوه بر جایزه تورینگ، جوایز متعدد دیگری از جمله جایزه National Academy of Engineering First Zworykin در سال 1972، جایزه IEEE Emanuel R. Piore در سال 1986، جایزه   Award Leadership از مجله کامپیوتر ورلد در سال 1987، جایزه ACM Software System در سال 1993و مدال IEEE John von Neumann در سال 1998 را نیز دریافت کرده است.
===
 
کاهان
ویلیام کاهان-1989
ویلیام کاهان یکی از مهم‌ترین کارشناسان محاسبات ممیز شناور است و به دلیل سهم اساسی‌اش در تجزیه و تحلیل عددی، منتخب دریافت جایزه تورینگ شد. وی زندگی خود را به «ساختن جهان امن برای محاسبات عددی» اختصاص داده است و همچنین یکی از مخالفان منطق فازی است. کاهان اعتقاد دارد که فازی‌سازی،   نوعی آسان‌گیری علمی است و حاصل آن شعارهایی عامه پسند است که نظام سخت کار علمی و مشاهدات دقیق و صبورانه علمی را به همراه ندارد. ویلیام کاهان علاوه بر جایزه تورینگ، در سال 1972 جایزه  First ACM George. E. Forsythe Memorial و در سال 2000 جایزه IEEE Emanuel R. Piore را نیز دریافت کرده است.
===
 
کورباتو
فرناندو کورباتو-1990
فرناندو کورباتو در سال 1961 میلادی موفق به یافتن راهی برای به اشتراک‌گذاشتن زمان کامپیوتر بین چند کاربر شد. اشتراک زمانی (‌Time Sharing) به استفاده همزمان از سیستم کامپیوتر توسط چند کاربر گفته می‌شود که در این روش می‌توان به طور همزمان چند برنامه کاربردی جداگانه را به اجرا درآورد. فرناندو کورباتو علاوه بر جایزه تورینگ، در سال 1966 جایزه IEEE W. W. McDowell، در سال 1980 Harry Goode Memorial، در سال 1982 IEEE Computer Society Computer Pioneer Award، در سال 1998 NEC Corporation Foundation Computers & Communication (C&C) Prize را نیز به خود اختصاص داد.
===
 
میلنر
رابین میلنر-1991
رابین میلنر به دلیل سه دستاورد کامل و متمایز LCF، ML و CCS موفق به دریافت جایزه تورینگ شد. LCF منطق توابع قابل محاسبه، نخستین تئوری مبتنی بر برنامه کاربردی برای ماشین‌های مورد استفاده در ساخت‌و‌ساز است.ML یک زبان برنامه‌نویسی تابعی است که توسط گروهی به سرپرستی رابین میلنر در اواخر دهه 1970 در دانشگاه ادین‌برگ گسترش یافت و قواعد نحوی آن الهام گرفته شده از ISWIM است. CCS هم یک نظریه عمومی از همزمانی است.رابین میلنر علاوه بر جایزه تورینگ، موفق به دریافت جوایز دیگری از جمله جایزه British Computer Society Technical در سال 1987و مدال Royal Society of Edinburgh در سال 2004 نیز شده است.
===
 
لامپسون
باتلر لامپسون-1992
باتلر لامپسون به دلیل توسعه محیط‌های محاسبات شخصی و توزیع شده و فناوری‌های اجرای آن‌ها مانند ایستگاه‌های کاری، شبکه، سیستم‌عامل، سیستم‌های برنامه‌نویسی، نمایشگرها، امنیت و انتشار اسناد، منتخب دریافت جایزه تورینگ شده است. وی علاوه بر جایزه تورینگ، جوایز بسیار دیگری از جمله ACM Software Systems Award، جایزه IEEE Computer Society, Computer Pioneer مدال IEEE von Neumann، جایزه National Academy of Engineering’s Draper را نیز دریافت کرده است.
===
 
استینز
ریچارد استیرنز- 1993
هارتمانیس
یوریس هارتمانیس- 1993
یوریس هارتمانیس و ریچارد استیرنز به واسطه مقاله‌های بنیادین‌شان که اساس و بنیاد شاخه‌های نظریه پیچیدگی محاسباتی است، موفق به دریافت جایزه تورینگ شدند.
===
 
ردی
راج ردی- 1994
فایگنباوم
ادوارد فایگن باوم- 1994
ادوارد فایگن‌باوم و راج ردي به دلیل پیشگامی در طراحی سیستم‌های هوش مصنوعی در مقیاس بزرگ، نشان دادن اهمیت کاربردی و تأثیر تجاری بالقوه فناوری هوش مصنوعی، منتخب دریافت جایزه تورینگ شدند. راج ردي (پژوهشگر هوش مصنوعي در دانشگاه كارنگي ملون)يكي از پيشگامان شناسايي گفتار نيز هست. وی بخش بزرگي از زندگي حرفه‌اي‌اش را صرف تلاش براي يافتن راه‌هايي کرده است که با کمک آن‌ها فناوري را در اختيار فقرا قرار دهد. ادوارد فایگن باوم به عنوان پدر «سیستم‌های خبره» یا Expert Systems شناخته می‌شود. نام او در سال ۲۰۱۱ به واسطه تأثیرش درحوزه هوش مصنوعی در تالار مشاهیر هوش مصنوعی IEEE Intelligent Systems ثبت شد.
===
 
بلام
مانوئل بلام- 1995
مانوئل بلام به دلیل سهم ‌بسزایش در بنیان‌گذاری نظریه پیچیدگی محاسباتی و کاربرد آن در رمزنگاری و کنترل کردن برنامه، موفق به دریافت جایزه تورینگ شد. برخی از کارهای دیگر او شامل یک پروتکل برای مسئله شیر و خط از راه دور، الگوریتم انتخاب زمان خطی، مولد اعداد تصادفی و اخیرا پازل captcha است.
===
 
انگلبارت
داگلاس انگلبارت- 1997
داگلاس انگلبارت به دلیل کارهای خود در رابطه با چالش‌های تعامل انسان و کامپیوتر شهرت یافت. نتیجه این چالش‌ها اختراع ماوس کامپیوتر، توسعه ابرمتن، شبکه‌های کامپیوتری و واسط گرافیکی کاربر بوده‌است. او طرفدار و متعهد به توسعه و استفاده از کامپیوتر و شبکه کامپیوتر‌ی برای کمک به مقابله با مشکلات فزاینده و پیچیده جهان به صورت فوری است. وی به دلیل ارائه چشم‌اندازی الهام‌بخش از آینده محاسبات تعاملی و اختراع فناوری‌های کلیدی برای کمک به این چشم‌انداز، منتخب دریافت جایزه تورینگ شد.
===
 
گری
جیمز گری- 1998
جیمز گری به دلیل سهم بسزایش در پایگاه‌های داده، تحقیقات در زمینه پردازش تراکنش‌ها و رهبری فنی در پیاده‌سازی سیستم، موفق به دریافت جایزه تورینگ شد.
===
 
بروکس
فردریک بروکس-1999
فردریک بروکس عبارت نفر - ماه یا عبارات مشابه آن نظیر نفر - ساعت یا نفر - روز را وارد پروژه‌های نرم‌‌افزاری کرد و اساس مدیریت چنین پروژه‌هایی را برای نخستین‌بار تبیین كرد. وی كار بسیار بزرگی را برای آی‌بی‌ام انجام داد و آن مدیریت و سرپرستی گروه توسعه كامپیوترهای بسیار موفق System 360 و سیستم‌عامل ویژه آن یعنی 360 OS بود.  همین كار درخشان پایه‌گذار نسل‌های بعدی مین‌فریم‌ها شد و زبان ماشین و سیستم‌عامل آن تا همین چند سال قبل در دانشگاه‌ها تدریس می‌شد. وی با ساخت این كامپیوترها، برای نخستین‌بار اصطلاح معماری كامپیوتر را نیز ابداع كرد و آن را بارها در نوشته‌های خود به كار برد. او سال‌های بعد را به تحقیق در زمینه‌های سیستم‌های بی‌درنگ، گرافیك كامپیوتری سه‌بعدی و محیط‌های مجازی گذراند.
===
 
یائو
آندرو یائو-2000
آندرو یائو به دلیل سهم بسزایش در نظریه محاسبات، شامل تئوری مبتنی بر پیچیدگی توالی اعداد شبه تصادفی، رمزنگاری و پیچیدگی‌های ارتباطی، موفق به دریافت جایزه تورینگ شد.
===
 
نیگارد
کریستین نیگارد- 2001
دال
اوله یوهان دال-2001
اوله‌یوهان دال و کریستن نیگارد به دلیل ایده‌های مؤثرشان در ظهور برنامه‌نویسی شیء‌گرا از طریق طراحی زبان سیمولا موفق به دریافت جایزه تورینگ شدند. سیمولا یک نام برای دو زبان برنامه‌نویسی سیمولا 1 و سیمولا 67 است. این زبان‌ها در واقع نوعی تکامل یافته از الگول ۶۰ هستند و تقریباً‌ به آن وفادار مانده‌اند. سیمولا در طیف وسیعی از کاربردها مانند شبیه‌سازی طرح‌های VLSI، مدل‌سازی فرآیند، پروتکل‌ها، الگوریتم‌ها و برنامه‌های کاربردی دیگر مانند حروف‌چینی، گرافیک کامپیوتری و آموزش و پرورش استفاده شده است.
===
 
شمیر
ادی شمیر- 2002
ریوست
رونالد ریوست - 2002
آدلمن
لئونارد آدلمن-2002
رونالد ريوست، لئونارد آدلمن و یک محقق دیگر الگوريتم RSA  را ابداع کردند که براي توليد امضاي ديجيتال اوليه از آن استفاده مي‌شد. البته اين الگوريتم تنها در سطح پايين مفهومي از امضاي ديجيتال تعريف شده بود و امنيت چنداني نيز نداشت. آن‌ها به دلیل سهم ویژه و قوه ابتکار خود برای ساختن کلید عمومی رمزنگاری که در عمل قابل استفاده بود، منتخب دریافت جایزه تورینگ شدند.
===
 
کی
آلن کی-2003
آلن کی به دلیل پیشگامی در بسیاری از ایده‌ها در ریشه زبان‌های برنامه‌نویسی شی‌ءگرای معاصر، همچنین رهبری گروه توسعه‌دهنده اسمال‌تاک و سهم اساسی‌ای که در محاسبات شخصی ایفا کرده است، موفق به دریافت جایزه تورینگ شد. یک برنامه اسمالتاک توصیف یک روند محاسباتی پویا را نشان می‌دهد. هدف از خلق اسمال تاک، پی‌ریزی دنیای جدیدی از محاسبات بود که در «همزیستی انسان و ماشین» مجسم می‌شد.
===
 
کان
رابرت کان- 2003
سرف
وینتون سرف- 2004
وینتون سرف و رابرت کان در فاصله سال 1973 تا 1974 طرح شبکه‌ای بین‏المللی را با نام پروتکل کنترل انتقال (TCP) ارائه دادند. با جدا کردن این پروتکل به دو بخش جداگانه و نامگذاری آن به پروتکل اینترنت IP، نام طرح به TCP/IP تغییر یافت. طرحی که قرار بود پیام‏ها را به اجزای کوچکتری به نام دیتاگرام تبدیل کرده و در مقصد دوباره آن‌ها را به حالت اولیه برگرداند و خطا و اشتباه سیستم را هم کنترل کند. این طرح به عنوان تنها استاندارد ارتباطی اینترنت در سال‏های آینده مورد استفاده و بهره‏برداری عمومی قرار گرفت. وینتون سرف بعدها لقب پدر اینترنت را به خود اختصاص داد.
===
 
ناور
پیتر ناور- 2005
پیتر ناور به دلیل تلاش‌های چشمگیرش برای طراحی زبان‌های برنامه‌نویسی و تعریف الگول 60، طراحی کامپایلر، هنر برنامه‌نویسی و ممارست در آن، منتخب دریافت جایزه تورینگ شد.
===
 
آلن
فرانسیس آلن- 2006
فرانسیس آلن کارش را با تدریس ریاضی کاربردی به کودکان شروع کرد. وی به علت شرایط بد مالی مجبور شد تا برای پرداخت بدهی‌هایش در شرکت آی‌بی‌ام به‌کار مشغول شود. وی مدت کوتاهی در آنجا به تدریس پرداخت. پس از آن در زمینه بهینه‌سازی و توسعه کامپایلرها شروع به کار کرد و سپس به طراحی و ساختاربندی زبان‌های برنامه‌نویسی پرداخت و به‌سرعت پیشرفت کرد. در سال ۱۹۸۹ نخستین زنی بود که در شمار اعضای کلیدی آی‌بی‌ام درآمد و در سال ۱۹۹۵ نیز به سمت رئیس آکادمی فناوری این شرکت انتخاب شد. وی به دلیل فعالیت‌های پیشگامانه‌اش در زمینه روش‌های بهینه‌سازی تئوری و کاربردی کامپایلر که پایه‌گذار کامپایلرهای بهینه مدرن و اجرای موازی اتوماتیک شد، موفق به دریافت جایزه تورینگ شد.
===
 
امرسون
آلن امرسون- 2007
سیفاکیس
ژوزف سیفاکیس- 2007
کلارک
کلارک-2007
ادموند کلارک، آلن امرسون و ژوزف سیفاکیس به دلیل کار روی گسترش کنترل مدل (Model Checking) به یک فناوری بسیار مؤثر قابل تأیید که به طور گسترده‌ای در بخش نرم‌افزار و سخت‌افزار مورد استفاده قرار می‌گیرد، برنده جایزه تورینگ شدند .
===
 
لیسکوف
باربارا لیسکوف- 2008
باربارا لیسکوف استاد دانشگاه ام‌آی‌تی است و به درجه Institute Professor که بالاترین درجه استادی در این دانشگاه است،  نائل آمده است. وی دومین زنی است که موفق به دریافت جایزه تورینگ شد. وی همچنین در سال 2004 مدال جان فون نویمان را نیز دریافت کرد. لیسکوف زبان برنامه‌نویسی CLU و Argus را ابداع کرده و همراه جانت ویگ، اصل جانشینی لیسکوف را اثبات کرده است.
===
 
تاکر
چارلز تاکر- 2009
چارلز ثاکر به دلیل طراحی پیشگامانه و به تحقق رساندن نخستین کامپیوتر شخصی پیشرفته (Xerox Alto) و کمک در پایه‌ریزی شبکه‌های محلی (LAN)، ایستگاه‌های کاری چند پردازنده‌ای و تبلت‌های شخصی، موفق به دریافت جایزه تورینگ شد.
===
 
والینت
لسلی والینت- 2010
لسلی والینت به دلیل سهم بسیار در ایجاد تحول در نظریه محاسبات، probably approximately correct (PAC) learning، پیچیدگی محاسبات جبری و شمارش و تئوری محاسبات موازی و توزیع شده، موفق به دریافت جایزه تورینگ شد.
===
 
ادامه دارد...

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

پالیندروم چیست؟
طنز ریاضی: اثبات 5=2+2
قواعد بخش پذیری بر اعداد  1 تا 20
طنز ریاضی: لطیفه های ریاضی!
طنز ریاضی: اثبات 2=1
زندگینامه بزرگان ریاضی: گوتفرید لایب نیتس
قضایای ناتمامیت گودل
زندگینامه بزرگان ریاضی: سرینیواسا رامانوجان
زندگینامه ریاضیدانان: جان فوربز نش