شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
يکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ 5486 0 2

بنا بر اعلام كارشناسان مركز HowStuffWorks

5 آرزوی بزرگ بشر برای دنیای فناوری آینده

مرکز تحقیقاتی گارتنر در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که تا پایان سال 2013 میلادی در مجموع 2688 میلیون آدرس پست الکترونیکی در جهان موجود بوده است که بر این اساس می توان گفت به ازای هر شهروند کره خاکی 117 صندوق پستی مجازی به ارسال و دریافت ایمیل می پرداختند. در این سال کاربران جهانی به کمک تلفن همراه خود 119 میلیارد دلار خرید کردند و بیش از هر زمان دیگری مبادله مجازی کالارونق گرفت.
 
    مرکز تحقیقاتی گارتنر در بخش دیگری از این گزارش توضیح داد که در هر 60 ثانیه از سال 2013 میلادی 710 دستگاه رایانه، 925 دستگاه گوشی هوشمند آیفون، 81 دستگاه رایانه لوحی iPad، 11 کنسول بازی Xbox، چهار هزار دستگاه مبتنی بر ورودی USB و 2500 کارتریج چاپگر فروخته شد. در هر یک دقیقه از این سال همچنین 38 تن زباله الکترونیکی جمع آوری شد و کاربران جهانی در ابزارهای پیام رسان 11 میلیون دقیقه مکالمه کردند. اما دنیای فناوری با هرآنچه که در سال 2013 به ارمغان آورد، در سال جاری بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. زیرا گارتنر پیش بینی کرده است که کاربران خانگی و سازمانی امسال برای استفاده از خدمات مختلف فناوری 2/3 درصد بیشتر از سال قبل هزینه می کنند تا با این اتفاق ارزش بازار جهانی فناوری در سال 2014 میلادی به بیش از 8/3 تریلیون دلار برسد.

    این گزارش فقط یک آمار و ارقام ساده محسوب نمی شود تا اطرافیان ما را مورد خطاب قرار دهد؛ بلکه همه در شکل گرفتن آن سهیم هستیم. ولی، ما که با این انگیزه از نسل جدید دستگاه الکترونیکی و خدمات دیجیتالی استقبال می کنیم آینده فناوری در یک دهه آتی را چگونه می بینیم؟ آیا می توان برای آینده فناوری از قانون «مور» (که نخستین بار گوردون مور، از بنیانگذاران شرکت اینتل، در سال ۱۹۶۵ آن را ارائه کرد، قاعده ای سرانگشتی است که بیان می کند تعداد ترانزیستورهای روی یک تراشه با مساحت ثابت هر دو سال، به طور تقریبی دو برابر می شود) استفاده کرد تا بر اساس آن روبوت های هوشمند حاکمیت کره زمین را در دست بگیرند؟

     شاید هیچ کس به درستی نتواند در مورد تغییر و تحولات آتی فناوری صحبت کند، اما با این اتفاق ممکن است که بتوان در مورد کلیات این فضا را حدس زد و بر اساس فرآیندی که هم اکنون دنبال می شود، برخی از بزرگترین اتفاقات فناوری در چند سال آینده را پیش بینی کرد. بر همین اساس «جاکوب سیلورمن» یکی از کارشناسان مرکز HowStuffWorks به تازگی 5 افسانه در مورد آینده دنیای فناوری را مورد بررسی قرار داده است که انسان امروزی بیش از هر تئوری دیگری در سر می پروراند و احتمال می دهد که این اتفاقات برای او محقق شود.
    
    1- می توانیم جلوی تغییرات آب وهوایی را بگیریم
     گسترش فناوری در سراسر جهان و صنعتی شدن زندگی روزمره انسان از مهم ترین عواملی محسوب می شود که افزایش تغییرات جوی در چند سال اخیر را باعث شده است. دانشمندان این روزها امیدوارند که دست کم تا اندازه ای بتوانند این روند را متوقف کنند. برخی از بزرگترین کارشناسان علوم هواشناسی می گویند شرایط جوی کره زمین به گونه ای تغییر کرده است که دیگر قابل بازگشت نیست.

    کارگروه بین دولتی سازمان ملل متحد در حوزه تغییرات آب وهوایی بیش از 2 هزار دانشمند و کارشناس را در خود جا داده است. این افراد هر سال گردهم می آیند تا آخرین راهکارهای موجود برای حل بحران یاد شده را بررسی کنند. در آخرین گردهمایی این دانشمندان اعلام شد، فناوری که مهم ترین عامل در افزایش تغییرات جوی محسوب می شود، مهم ترین راهکار در کاهش این فرآیند به حساب می آید و به عبارت دیگر، تنها فناوری است که با اتکا به آن می توان از مشکلات آتی در این زمینه جلوگیری کرد.    بزرگترین تهدید برای محیط زیست افزایش تولید گازهای گلخانه ای محسوب می شود و در مقابل، کارخانجات تولیدکننده محصولات الکترونیکی و فناوری بزرگترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه ای در جهان محسوب می شوند.
    
    2- روبوت ها دوست نزدیک ما می شوند
     بسیاری از دانشمندان نگران هستند که انسان هزاره سوم تا آنجا که می تواند به روبوت ها و مخلوقات دیجیتالی نزدیک می شود تا جای که ربوت ها را جایگزین همنوع خود می کند به همین دلیل یکی از مهم ترین نگرانی ها در این زمینه اعتیاد به زندگی دیجیتالی است. ارتش های پیشرفته جهان این روزها تمرکز زیادی بر روبوت ها دارند، بسیاری از کارخانجات فعالیت اصلی خود را به روبوت ها سپرده اند و سیستم کنترل و نظارت در بسیاری از مناطق جهان فقط به کمک روبوت ها انجام می شود. اما کاربران امروزی پیش بینی می کنند در آینده نزدیک روبوت ها نزدیک ترین دوست آن ها شوند، خودروهای روبوتیک و بدون راننده در اختیار آن ها قرار گیرد و بسیاری از مشاغل امروزی در اختیار روبوت ها گذاشته شود.

    در حال حاضر مدل اولیه از روبوت های پزشک ساخته شده است که بدون دخالت انسان سوالات لازم را از بیمار می پرسد، نشانه های بیماری را در او شناسایی می کند و حتی عواطف انسانی را شبیه سازی می کند تا بیمار احساس راحتی بیشتری داشته باشد. شرکت مایکروسافت نیز در یکی از ساختمان های خود سیستم هوشمندی راه اندازی کرده است که پذیرش مهمان ها، پذیرایی از آ ن ها و انجام هماهنگی های لازم برای ملاقات حضوری با کارمندان در این مرکز فقط به کمک روبوت ها انجام می شود. محققان آلمانی هم موفق به ساخت روبوت انسان نمایی شده اند که می تواند غذا بپزد، آب بیاورد، به حرف های شما گوش دهد، زمین را تمیز کند و همه کارهای خانه را انجام دهد.

    این فرآیند می تواند بخشی از کارهایی که امروزه خودمان انجام می دهیم را به دست موجودات ساخت دست انسان بسپارد. البته دانشمندان، کارشناسان و متخصصانی که در کنفرانس سال گذشته گرد هم آمدند، نگرانی های خود را از حضور نسل آتی فناوری در کنار انسان اعلام کردند. این افراد می گویند ورود هوش مصنوعی به داخل خانه و احتمال هک شدن دستگاه های مبتنی بر آن می تواند خطرات زیادی را به همراه داشته باشد.
    
    3- قانون مور همیشه صحیح خواهد بود
     این قانون را «گوردون مور» از بنیانگذاران شرکت اینتل توضیح داد و فناوری هایی که امروز استفاده می کنیم را بر اساس همین قانون از 50 سال قبل پیش بینی کرد. او در این قانون بر دو برابر شدن تعداد ترانزیستورهای روی یک تراشه درهر 18 ماه تاکید دارد و این مسئله به معنی کاهش مداوم اندازه فیزیکی و افزایش کارآمدی محصولات تکنولوژیک است. مور در قانون خود توضیح داده بود که هزینه تولید فناوری همواره رو به کاهش است و در مقابل، کیفیت و قابلیت فناوری افزایش پیدا می کند.

    بسیاری از دانشمندان می گویند که به دلیل محدودیت های فیزیکی قانون مور فقط تا سال 2020 اعتبار دارد. کارشناسان می گویند که امسال ترانزیستورهای 20 نانومتری عرضه می شوند و کاهش اندازه ترانزیستورها بیش از این مقرون به صرفه نیست. بنابراین، آنقدرها هم نمی توان خوشبین بود که با پیشرفت فناوری در آینده، شاهد کاهش قیمت محصولات مختلف الکترونیکی باشیم.
    
    4- روش های فناورانه واحد
     آینده گرانی مانند «ری کرزویل» بر این مسئله تاکید دارد که ما در حوزه فناوری به سمت یکپارچگی حرکت می کنیم و تا سال 2030 همه روش های مختلف در حوزه فناوری یکی می شوند. البته کارشناسان از این یکتایی و وحدانیت در حوزه فناوری تفاسیر مختلفی به زبان می آورند. برخی محققان به این نتیجه رسیده اند که این مسیر باعث می شود تا در آینده هوش مصنوعی در زمینه تفکر و خلق نوآوری به یکی از رقبای انسان تبدیل شود. به عبارت دیگر، در زمینه هوش و تفکر ماشین ها از انسان پیشی می گیرند و می توانند هم نوعان خود را با هوش بالاتر تولید کنند.

    دیگر محققان می گویند که این روند موجب می شود تا انسان و ماشین به کمک یکدیگر دست به نوآوری بزنند که از جمله این نوآوری ها می توان به استفاده از سیستم تفکر انسان در شبکه های رایانه ای اشاره کرد. البته، برخی دانشمندان هم به طور کامل این گمانه زنی ها را رد می کنند و آن ها را نادرست می خوانند.    در کل، دانشمندان در حالت کلی معتقدند که فناوری در آینده به یک روش واحد نمی رسد تا انسان را تحت حاکمیت خود دربیاورد.
    
    5- بزودی سوار خودروهای پرنده می شویم
     موضوع ساخت خودروهای پرنده طی چند دهه گذشته مطرح شده است. این اتفاق یکی از بزرگترین اهداف فناورانه محسوب می شود که هنوز هم محقق نشده است. اما بسیاری از ساکنان جهان با بررسی روند کنونی پیشرفت و توسعه در حوزه فناوری به این نتیجه رسیده اند که تا کمتر از یک دهه آینده می توانند پشت فرمان چنین خودروهایی پرواز کنند.

    اگرچه مدل اولیه خودروی پرنده در سال 1917 ارائه شد، اما انسان امروزی با همه توان و دانشی که دارد باز هم نتوانسته است این آرزو را محقق کند. سازمان فضایی ناسا از حدود یک دهه قبل طرح ساخت «خودروی پرنده شخصی» را آغاز کرده و هنوز به نتیجه نرسیده است.

    اگر قرار باشد که خودروها در آسمان به پرواز درآیند مشکلات فراوانی وجود خواهد داشت که از مهم ترین آن ها می توان به هزینه ساخت این محصولات اشاره کرد. برخی کارشناسان می گویند که تا پایان دهه جاری خودروهای پرنده با قیمت 200 هزار دلار فروخته می شوند. اما به جز قیمت، مشکلات دیگری هم وجود دارد که از مهم ترین آن ها می توان به قوانین عبور و مرور هوایی، امنیت، افزایش احتمال حملات تروریستی، کارآمدی سوخت، آموزش رانندگان زمینی به عنوان خلبانان هوایی، آموزش پرواز و فرود و سر و صدای زیاد آن ها اشاره کرد.

    اگرچه برخی سازمان ها از هم اکنون وضع قوانین برای عبور و مرور مردم در آسمان ها را آغاز کرده اند، اما در کل نباید به این اتفاق چندان خوش بین بود. کارشناسانی که در حوزه فناوری های هوایی فعالیت می کنند به این نتیجه رسیده اند که برای سوار شدن بر خودروهای پرنده نباید چندان هم امیدوار بود.
کلمات کلیدی

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

پالیندروم چیست؟
طنز ریاضی: اثبات 5=2+2
قواعد بخش پذیری بر اعداد  1 تا 20
طنز ریاضی: لطیفه های ریاضی!
طنز ریاضی: اثبات 2=1
زندگینامه بزرگان ریاضی: گوتفرید لایب نیتس
قضایای ناتمامیت گودل
زندگینامه بزرگان ریاضی: سرینیواسا رامانوجان
زندگینامه ریاضیدانان: رویا بهشتی زواره