شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ 1326 0 1

ایران در المپیاد بین‌المللی شیمی و ریاضی موفق به کسب جایگاه نخست شد.

کسب رتبه اول المپیاد بین‌المللی شیمی و ریاضی توسط ایران

ایران موفق به کسب جایگاه اول المپیاد بین‌المللی شیمی و ریاضی شد. به گزارش ایسنا، در مراسم برگزیدگان المپیاد بین‌المللی شیمی و ریاضی که امروز در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، کشورهای ایران، روسیه و تاتارستان به ترتیب رتبه اول تا سوم را در المپیاد شیمی و ایران، روسیه و اوکراین به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را در المپیاد ریاضی از آن خود کردند.
 
علی قاسمی،‌ علیرضا عطایی، ‌امیرحسین اخلاصی، کیوان میرزایی و محمد هنری از جمله برگزیدگان المپیاد بین‌المللی در رشته ریاضی و برنا ساعدنیا و سید حیدر مروج از جمله برگزیدگان المپیاد بین‌المللی در رشته شیمی شدند.
 
در المپیاد بین‌المللی شیمی و ریاضی از شش کشور روسیه، ایران، ‌لهستان، ‌تاتارستان، ‌عراق و صربستان شرکت کرده بودند. برگزیدگان این المپیاد با حضور دکتر خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور و معاون وزیر علوم، دکتر تسلیمی قائم مقام وزیر علوم، دکتر احسان جلالی دبیر المپیاد دانشجویی کشور و دکتر حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش و آموزش کشور و سفیر صربستان در ایران، لوح تقدیر و مدال خود را دریافت کردند.
 
به گزارش ایسنا، شرکت کنندگان در المپیاد بین‌المللی شیمی و ریاضی از روز یکشنبه 22 مرداد ماه تا امروز 26 مرداد جاری به رقابت پرداختند که درنهایت برگزیدگان این المپیاد اعلام شد.
 
یک عضو انجمن علمی ریاضی کشور:
تعداد کشورهای خارجی شرکت کننده در المپیاد ریاضی و شیمی رضایت بخش نبود
یک عضو انجمن علمی ریاضی کشور با تاکید بر اینکه تعداد کشورهای شرکت کننده در المپیاد بین‌المللی ریاضی و شیمی رضایت بخش نبود گفت: رایزن فرهنگی ایران در کشورهای دیگر باید هماهنگی‌های بیشتری با کمیته برگزار کننده المپیاد داشته باشند تا شاهد حضور بیشتر کشورهای خارجی در این المپیادها باشیم.
 
به گزارش ایسنا، دکتر بابلیان در مراسم تقدیر از برترین‌های المپیادهای بین‌المللی ریاضی و شیمی که امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: 14 نفر از کشورهای خارجی در المپیاد شیمی و 14 نفر هم در المپیاد ریاضی شرکت داشتند. با این تفاوت که فقط دو کشور خارجی (روسیه و اوکراین) در المپیاد ریاضی حضور داشتند که این وضعیت هدایت کننده نیست و لازم است رایزنی‌های فرهنگی ایران در کشورهای خارجی هماهنگی‌های بیشتری با کمیته برگزار کننده المپیاد داشته باشند تا شاهد حضور پرشور کشورهای خارجی در این مسابقات حضور باشیم.
 
وی در ادامه تصریح کرد: برای حضور بیشتر دانشجویان خارجی در المپیاد بین‌المللی که در کشور برگزار می‌شود لازم است با دانشگاه‌های خارجی نیز به صورت مستقیم ارتباط برقرار کنیم. کاری که در المپیاد این دوره انجام شد و برخی همراهان و سرپرست تیمها در تصحیح اوراق مشارکت و همکاری کرده‌اند کاری شایسته است اما بهتر این است که قبل از برگزاری امتحان از سرپرستان تیم‌ها سوالات را بگیریم و از آنها در تدوین سوالات نهایی المپیاد کمک بگیریم.
 
در ادامه دکتر زائد صالح، استاد شیمی از کشور عراق برگزاری المپیاد را زمینه خوبی برای مشخص کردن جایگاه بهترین‌های عرصه‌های مختلف علوم عنوان کرد و گفت: خوشبختانه در المپیاد بین‌المللی ریاضی و شیمی امسال که توسط ایران برگزار شد جایگاه هر شخص و فرد مشخص و احترام ویژه‌ای به آنها گذاشته شد و با توجه به اینکه برای بار ششم در این المپیاد شرکت می‌کنم شاهد پیشرفت قدم به قدم در سازماندهی و مدیریت این المپیاد در ایران هستم.
 
وی در ادامه تصریح کرد: در المپیاد امسال این فرصت فراهم شد که ما با دیگر کشورها خودمان را ارزیابی کنیم و بتوانیم جایگاه علمی خود را در جهان مشخص نماییم. من خیلی مایل هستم این نکته را اعلام نمایم که شیمی همانند یک دریا می‌ماند و اطلاعات زیرشاخه‌های زیادی دارد. برای همین خیلی سخت است که بخواهیم در المپیادها و سایر آزمون‌ها به تمام ابعاد شاخه‌های آن بپردازیم. البته برای بهتر مشخص شدن جایگاه این علم در المپیادها دو راهکار را پیشنهاد می‌کنم.
 
این استاد شیمی در ادامه خاطر نشان کرد: پیشنهاد اول این است که در المپیادهای مثل شیمی باید زیرشاخه‌های آن مشخص شود و بدانیم هرکدام از زیرشاخه‌های شیمی نیز چه موضوعی را مورد بررسی قرار می‌دهد مثلا شیمی تحلیلی از چه بخش‌هایی تشکیل شده و باید چه روش‌هایی را داشته باشد.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: پیشنهاد دوم من به ذات سوال‌های طراحی شده در المپیادها می‌پردازد و من معتقد هستم ذات سوالات باید جامع باشد و در المپیادها سوالات 60 درصد به صورت تستی و مابقی به صورت جواب‌های تشریحی کوتاه طراحی شود تا فرصت کافی به شرکت کنندگان برای پاسخ دهی و سنجش آنها داده شود.
 
با حضور قائم مقام وزیر علوم صورت گرفت
برگزاری مراسم تقدیر از برگزیدگان المپیاد بین‌المللی ریاضی و شیمی
مراسم معرفی و تقدیر از نفرات و تیم‌های برتر المپیاد بین‌المللی در دو رشته ریاضی و شیمی در دانشگاه شهید بهشتی امروز با جضور قائم مقام وزیر علوم برگزار شد. به گزارش ایسنا، دکتر احسان جمالی، دبیر المپیادهای کشوری در مراسم هجدهمین المپیاد بین‌المللی ریاضی و دهمین المپیاد بین‌المللی شیمی که امروز(پنجشنبه) در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد گزارشی از روند بیست و دومین المپیاد داخلی ارائه داد و افزود: سازمان سنجش در ایران موفق به برگزاری انواع آزمون‌های داخلی و غیره می‌شود. به طوری که در سال این سازمان 160 آزمون برگزار می‌کند که المپیادهای داخلی و بین‌المللی از مهمترین این آزمون‌ها می‌باشد.
 
وی در ادامه درخصوص برگزاری المپیاد ریاضی و شیمی افزود: در ایران سازمان سنجش آموزش کشور براساس مصوبات قانونی موظف به برگزاری المپیادهای دانشجویی می‌باشد که این المپیادها در داخل تاکنون در 22 مرحله به صورت منظم و هر ساله برگزار شده است. به طوری که اولین المپیاد کشوری در ایران در سال 75 در شش رشته شروع و در بیست و دومین دوره آن در سال جاری به صورت داخلی در 20 رشته برگزار شده است.
 
دکتر جمالی خاطرنشان کرد: در این 20 رشته فوق، سه رشته در سال قبل به مجموعه رشته‌های المپیادها اضافه شد و دو رشته نیز در سال آینده اضافه می‌شود.
 
معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور همچنین خاطرنشان کرد: برگزاری المپیاد کشوری داخلی در سه مرحله برگزار شد که مرحله اول آن همزمان با آزمون کارشناسی ارشد در 20 رشته برگزار شد و 15 نفر اول به عنوان برگزیدگان برای شرکت در مرحله نهایی انتخاب می‌شدند. درواقع در این 20 رشته تعداد 301 هزار و 850 نفر با یکدیگر رقابت کردند که نهایتا 310 نفر به مرحله نهایی راه یافتند.
 
دبیر المپیاد دانشجویی کشور در ادامه تاکید کرد: مرحله اول المپیاد به گونه دیگر نیز برگزار می‌شود. در واقع این المپیاد به صورت نیمه متمرکز در هفت قطب دانشگاهی کشور توسط تمامی دانشگاه‌هایی که در آن قطب قرار گرفتند می‌توانند شرکت و برگزیدگان به مرحله نهایی المپیاد داخل راه یابند.
 
دکتر جمالی اضافه کرد: در سال جاری تعداد 2585 نفر در اواسط اردیبهشت ماه سال جاری در المپیاد نیمه متمرکز رقابت کردند که در هر رشته و هر قطب پنج نفر برای مرحله نهایی انتخاب شدند. 669 نفر آنها به مرحله نهایی راه یافتند.
 
معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور خاطرنشان کرد: این آزمون اواخر ماه گذشته برگزار شد و نفرات برتر ریاضی و شیمی برای شرکت در این مرحله از المپیاد نهایی انتخاب شدند. در واقع معرفی استعدادهای دانشجویی، ترغیب دانشجویان به مطالعه، ایجاد انگیزه برای یادگیری عمیق‌تر پرورش علمی و پژوهشی، ترغیب دانشجویان برای ادامه تحصیل و حمایت مادی از آنها برای ادامه تحصیل در ایران از مهمترین اهداف در ایران می‌باشد ضمن اینکه به برگزیدگان این المپیادها تسهیلاتی از سوی وزارت علوم و بنیاد ملی نخبگان اختصاص داده می‌شود.
 
وی همچنین در تشریح برگزاری المپیاد بین‌المللی در رشته ریاضی و شیمی در سال جاری نیز گفت: در رشته ریاضی تعداد 43 نفر که 11 نفر آن مرد و 32 نفر زن بودند با یکدیگر به رقابت پرداختند. در رشته شیمی نیز از 45 شرکت کننده مرحله المپیاد داخلی 15 نفر زن و 30 نفر مرد بودند که هر کدام برای شرکت در این مرحله المپیاد انتخاب شدند.
 
به گفته وی دانشجویان ایرانی به همراه دانشجویان خارجی از کشورهای روسیه، تاتارستان،‌ عراق،‌ اوکراین، ‌لهستان و صربستان از روز یکشنبه 22 مرداد ماه تا 26 مرداد با یکدیگر در دانشگاه شهید بهشتی به رقابت پرداختند.
 
دبیر المپیادهای کشوری خاطرنشان کرد: تعداد دانشجویان شرکت کننده در المپیاد بین‌المللی در رشته شیمی 19 نفر بودند که 14 نفر از آنها از کشورهای خارجی و پنج نفر از ایران شرکت کردند. همچنین در رشته ریاضی در مرحله المپیاد بین‌المللی نیز 19 شرکت کننده وجود داشت که 14 نفر آنها غیر ایرانی و پنج نفر از ایران بودند. به طور کلی اوراق امتحانی در روزهای گذشته تصحیح و امروز نفرات و تیم‌های برتر معرفی شدند.

آی هوش: گنجینه دانستنی ها و معماهای هوش و ریاضی

نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های آی هوش نمی باشد.
آی هوش: مرجع مفاهیم هوش و ریاضی و انواع تست هوش، معمای ریاضی و معمای شطرنج
 
در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان، رعایت برخی موارد ضروری است:
 
-- لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-- آی هوش مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
-- آی هوش از انتشار نظراتی که در آنها رعایت ادب نشده باشد معذور است.
-- نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

پرطرفدارترین خبرهای امروز

ضرورت معرفی خوارزمی به عنوان دانشمند بزرگ ایرانی
دانش آموزان چگونه مطالب علمی را به خاطر بسپارند
خمیازه طولانی نشانه هوش بیشتر است
نخستین کیت آموزش ریاضی پایه دوم ابتدایی طراحی و تولید شد
راه‌اندازی موسسه‌ای برای شناخت استعدادها با همکاری خانواده «میرزاخانی» و دانشگاه شریف
راهیابی دانش آموز بجنوردی به مسابقات جهانی ریاضیات آسان در هند
آشنایی با زبان دوم به بهبود سکته مغزی کمک می کند
جایزه سالانه «علم و زن» به نام زنده یاد میرزاخانی اجرایی می‌شود
ضریب هوشی نوجوانان در دوران بلوغ تغییر می‌کند